حساسیت به زیتون و روغن زیتون

بررسی اجمالی

زیتون نوعی میوه درختی است. منبع عالی چربی های سالم ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هست.

مشخص شده است که زیتون منبع خوبی از ویتامین E ، K ، D و A میباشد. و زیتون سیاه حاوی مقدار زیادی آهن است ، در حالی که هر دو زیتون سبز و سیاه منبع مس و کلسیم نیز هستند.

برخی از مزایای دیگر عبارتند از:

  • حفظ سلامت قلب
  • مبارزه با التهاب
  • کاهش رشد باکتری های بد در بدن
  • محافظت در برابر پوکی استخوان و سرطان

زیتون به دلیل تلخی به صورت خام مصرف نمی شود. فرایند شیرین سازی را طی میکند و تخمیر می شود یا به صورت روغن زیتون استخراج میشود. چربی زیتون برای تهیه روغن زیتون استخراج می شود که به عنوان یک روغن عالی برای پخت و پز شناخته می شود . روغن زیتون همچنین دارای فواید بسیاری برای پوست است .

 

حساسیت به میوه زیتون و روغن زیتون نادر است اما ممکن است رخ دهد. در حقیقت ، بدن شما می تواند به هر غذایی حساسیت ایجاد کند.

حساسیت غذایی در دهه گذشته افزایش یافته است و کودکان مبتلا به آلرژی غذایی احتمال بیشتری برای ابتلا به آسم ، اگزما و سایر انواع آلرژی دارند.

حساسیت غذایی واکنش منفی به غذای سیستم ایمنی بدن است. بدن آنتی بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) را در پاسخ به غذا ایجاد می کند. اگر غذا را بخورید ، به آنتی بادی IgE متصل می شود. مواد شیمیایی مانند هیستامین آزاد می شوند و واکنش آلرژیک رخ می دهد.

 

حساسیت به زیتون

حساسیت به میوه زیتون اتفاق می افتد اما بسیار نادر است.

شایع ترین حساسیت مرتبط با زیتون ، حساسیت گرده فصلی است. کسانی که در مکانهایی که درختان زیتون پرورش می دهند زندگی می کنند ممکن است به گرده زیتون حساسیت تنفسی فصلی داشته باشند. در حالی که آلرژی به گرده شایع ترین واکنش آلرژیک است ، مواردی از درماتیت تماسی و آلرژی غذایی نیز گزارش شده است .

این ممکن است به این دلیل باشد که 12 نوع آلرژن وجود دارد. و آلرژن های گزارش شده اکثرا با گرده گل در ارتباط بوده ، در حالی که تنها یک آلرژن با میوه مرتبط است.

میوه زیتون بیشتر از روغن زیتون واکنش آلرژیک ایجاد می کند ، زیرا روغن زیتون پروتئین کمتری دارد. با این حال ، حساسیت به روغن نیز می تواند ایجاد شود. واکنشهای آلرژیک جدی به میوه زیتون نادر است و واکنشهای پوستی شایع نیستند اما ثبت شده اند.

 

علائم حساسیت به روغن زیتون

علائم زیادی وجود دارد که می تواند ناشی از واکنش آلرژیک به غذا باشد. بیشتر علائم حساسیت غذایی در عرض یک ساعت ظاهر می شود. در واقع واکنش آلرژیک به غذا یک واکنش مشخص و ثابت نیست. یعنی ممکن است بدن شما به اشکال مختلف و متفاوت با افراد دیگر واکنش نشان دهد. ما در اینجا تمام واکنش های آلرژیک به غذاها را برای شما بیان قرار میدهیم.

 

ممکن است واکنش های پوستی ، عوارض گوارشی یا علائم تنفسی را تجربه کنید. شایع ترین علائم حساسیت غذایی تنفسی است و شامل موارد زیر است:

  • تورم حفره سینوس
  • افزایش فشار سر
  • قطره بعد از بینی
  • عطسه کردن
  • سردردهای سینوسی
  • آسم
  • سرفه زیاد
  • خس خس کردن

تجربه سوزش پوست غیر معمول نیست. علائم عبارتند از:

  • سرخی
  • خارش
  • مور مور
  • ورم
  • راش
  • اگزما

علائم گوارشی شامل درد معده ، اسهال ، تهوع و استفراغ است. در موارد شدید ، آنافیلاکسی می تواند منجر شود.

 

جایگزین روغن زیتون

در حالی که روغن زیتون می تواند یک روغن بسیار مفید برای سلامت پوست باشد ، جایگزین های سالم دیگری در دسترس است:

روغن آرگان سرشار از ویتامین E ، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری است. این یک مرطوب کننده بدون چربی است که خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

روغن هسته گل رز یک روغن ضد پیری است که حاوی ویتامین E ، C ، D و بتاکاروتن است. تغذیه کننده ، محافظ و آبرسان پوست است.

روغن مارولا می تواند سوزش و التهاب و همچنین هیدراته شدن را کاهش دهد. این ماده دارای خواص ضد میکروبی است که آن را برای پوست مستعد آکنه عالی می کند .

جایگزین هایی که برای روغن زیتون جهت پخت و پز وجود دارد:

روغن نارگیل یک چربی اشباع شده است که حاوی اسید لوریک است و ممکن است سطح کلسترول “خوب” را افزایش دهد .

روغن بذر کتان منبع خوبی برای فیبر محلول است و گزینه مناسبی برای سس سالاد است. مقاوم در برابر حرارت نیست بنابراین نباید برای پخت و پز استفاده شود.

روغن آووکادو حاوی اسید اولئیک است و سرشار از آنتی اکسیدان است. روغن آووکادو همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. می توان آن را تا دمای بالا گرم کرد و برای کباب کردن ، سرخ کردن ، سرخ کردن و پختن و همچنین برای استفاده در ترشی و سس مفید است.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر مشکوک هستید که به زیتون یا روغن زیتون حساسیت دارید ، از مصرف محصولات زیتون خودداری کنید و با پزشک مشورت کنید. اگر واکنش آلرژیک شدید مانند مشکل تنفس یا آنافیلاکسی را تجربه می کنید ، مهم است که به دنبال کمک پزشکی فوری باشید.

تشخیص و درمان

یک روش رایج برای تعیین اینکه آیا شما به زیتون یا هرگونه حساسیت غذایی دیگر حساسیت دارید ، آزمایش خارش پوست است . بهترین راه برای جلوگیری از واکنش آلرژیک به میوه زیتون یا روغن زیتون ، اجتناب از مصرف کامل این ماده است.

نتیجه گیری

حساسیت به میوه زیتون یا روغن زیتون بسیار نادر است. اگر واکنش آلرژیک داشتید ، به احتمال زیاد به گرده درخت زیتون واکنش آلرژیک دارید تا خود میوه.

اگر به زیتون حساسیت غذایی دارید ، بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید. کسانی که به زیتون حساس هستند ممکن است به روغن زیتون نیز حساسیت داشته باشند. جایگزین های روغن زیتون قطعا نمی توانند به صورت کامل با روغن زیتون برابری کنند اما برای جبران جای خالی روغن زیتون مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...