افزایش طول عمر

ساکنان یک جزیره که بیش از 100 سال عمر میکنند

مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف روغن زیتون در حفظ سلامت قلب و عروق و تحرک در افراد سالخورده جزیره‌ ساردینیا نقش مهمی داشته است.

طی تحقیقاتی که در یکی از مناطق آبی قدیمی (مناطقی که تعداد افراد زیادی در آنجا عمر طولانی دارند) به نام ساردینیا انجام گرفته مشخص شده ، عادات غذایی خاص همراه با فعالیت های بدنی گسترده به صورت روزانه باعث شده که افراد ساکن این جزیره طول عمری طولانی و بدنی سالم داشته باشند.

دکتر جیووانی پس ، محقق علوم پزشکی ، دانشگاه ساساری میگوید: همانطور که انتظار می رفت ، تجزیه و تحلیل های انجام شده اثر مفید مصرف روغن زیتون در سلامتی ، عملکرد بدنی و عملکرد اندام های حسی خود را نشان داد. برای مدت طولانی ، محققان بر روی ویژگی های ژنتیکی این جمعیت کوچک که در منطقه کوهستانی مرکز ساردینیا زندگی می کنند ، تمرکز کرده اند ، از آنجا که جمعیت شناسی به ما نشان داد که طول عمر و رفاه آنها با داده های مشاهده شده در مناطق دیگر جزیره ، و ایتالیا نیز بسیار متفاوت هست.

در ابتدا ، محققان روی تاریخ جزیره و انزوای طولانی مدت آن از قاره تمرکز کردند که نتیجه آن میراث ژنتیکی همگن و منحصر به فرد است. اما این مطالعات کمکی به کشف پاسخ معمای افزایش طول عمر ساکنان این منطقه نکرد.

دکتر جیووانی میگوید: ” تحقیقات ما ، و همچنین بسیاری دیگر از تحقیقات انجام شده در اینجا و جاهای دیگر ، اشاره به این واقعیت دارد که هیچ ارتباط مستقیمی بین ویژگی های ژنتیکی جمعیت و طول عمر آنها وجود ندارد. اگر به بسیاری از مطالعات اخیر در مورد ژنتیک و طول عمر نگاه کنید، درک متوجه میشوید که عوامل ژنتیکی بیشتر از پنج یا شش درصد در تعیین طول عمر یک جمعیت اثرگذار نیست.”

عامل مهم در افزایش طول عمر

جیووانی تاکید دارد که سبک زندگی ، تغذیه ، فعالیت بدنی و پیوندهای اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در افزایش طول عمر ساکنان منطقه آبی داشته است.
محققان این صفات را در نمونه ای از 150 نفر از قدیمی ترین ساکنان جزیره که سن آنها بین 90 تا 101 سال بود ، بررسی کردند.
این تحقیق چگونگی تغییر عادات غذایی را در طول زمان در نمونه ها مورد بررسی قرار داد.

ما در مورد جمعیتی صحبت می کنیم که قبلاً خیلی ساده غذا می خوردند، به طور کلی افراد فقیری که به آنچه زمینشان به آن ها میداد بسنده میکردند، و از لبنیات محدود گوسفند و بز های خودشان استفاده میکردند. در نتیجه با چنین رژیم غذایی دستیابی به طول عمر طولانی امکان ندارد.

اما طی چند دهه گذشته ، تولید روغن زیتون در قلب منطقه آبی در حال گسترش است. هم اکنون ساکنان محلی روغن زیتون فوق العاده با کیفیت و عالی تولید و مصرف می کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که در این منطقه به تدریج رژیم غذایی حاوی روغن زیتون گسترش پیدا کرده و روغن زیتون به پای ثابت غذاهای افراد محلی تبدیل شده است. و این اتفاق منجر به تاثیرات بسیار مثبت در سلامتی و عملکرد عالی سیستم ایمنی آنها می شود.

همانطور که انتظار می رفت افزایش مصرف روغن زیتون بر سلامتی ، عملکرد بدنی و عملکرد اندام های حسی تاثیر بسزایی دارد.
برای چیدن صحیح همه قطعات یک معمای بسیار پیچیده ، اکنون محققان ایتالیایی با همکاران خود از نقاط دیگر جهان در حال مطالعه روی ساکنان سه منطقه آبی شناخته شده دیگر هستند: جزیره ایکاریا یونان ، جزیره اوکیناوا ژاپن و نیکویا در کاستاریکا که هر سه آن ها در رژیم غذایی خود یک وجه اشتراک دارند و آن روغن زیتون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...