روغن زیتون و قلب

روغن زیتون میوه ایه که از زیتون گرفته شده و جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ایه. این روغن فواید غذایی زیادی داره و به طور خاص برای استفاده روی پوست و مو هم بسیار سودمنده.

تو این نوشته ۴ فایده ی روغن زیتون برای پوست و صورت رو بررسی میکنیم.

۱) خاصیت آنتی اکسیدانی
روغن زیتون به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنه، آنتی اکسیدان ماده ایه که از اکسیداسیون جلوگیری می کنه. اکسیداسیون فرایندیه که می تونه رادیکال های آزاد تولید کنه، این مواد شیمیایی هستن و به طور بالقوه می تونن به سلول ها آسیب برسونن همچنین میتونن تو رشد سلولهای سرطانی نقش داشته باشن. وقتی روغن زیتون روی پوست قرار می گیره، آنتی اکسیدان هاش از ایجاد رادیکالهای آزاد تو پوست جلوگیری میکنه و پیری پوست رو به تاخیر میندازه.
تحقیقات نشان میده که وجود روغن زیتون روی پوست هنگام قرار داشتن تو معرض آفتاب با رشد سلول های سرطانی مقابله میکنه. تو این مطالعه دانشمندان این روغن رو به پوست موشهایی که تو معرض اشعه ماورای بنفش (UV) قرار داشتند، مالیدند. رشد سلولهای سرطانی تو موشهایی که روغن زیتون روی پوست اونها قرار داشت در مقایسه با موشهایی که به پوستشون روغن زیتون نزده بودند به طور قابل توجهی کمتر بود.

۲) ویتامینه
روغن زیتون حاوی ویتامین های A ، D ، E و K هست که این ویتامین ها میتونن برای پوست مفید باشن. به عنوان مثال ، مردم از کرم ویتامین E به صورت موضعی از قدیم الایام برای درمان انواع بیماری های پوستی ، از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده میکردن.

۳) اثرات ضد باکتریایی
ثابت شده که روغن زیتون خاصیت ضد باکتریای داره. تو یه مطالعه تأثیرات استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست بررسی شد. نتایج نشون داد که هر دوتا روغن خواص ضد باکتریایی دارن و میتونن برای اهداف ضدباکتری برای پوست استفاده بشن. از روغن زیتون برای درمان عفونت های باکتریایی پوست هم استفاده میشه.
روغن زیتون میتونه بهبودی زخم افراد مبتلا به زخم پا ناشی از دیابت نوع ۲ رو تسریع کنه.

۴) اثر مرطوب کنندگی
روغن زیتون نوعی مرطوب کننده طبیعی بسیار کاربردیه که برای نرمی پوست و مو استفاده میشه و در صورت استفاده ی صیح مداوم( حداکثر یک روز در میان تا دو ماه) اثرات ماندگار و طولانی داره.

نکات مرتبط با استفاده از روغن زیتون بر روی پوست

در مورد استفاده از روغن زیتون برای پوست، به این چند نکته توجه کنید:

– روغن زیتون یه روغن سنگینه که در صورت استفاده بیش از حد ممکنه منافذ پوست را مسدود کنه و باکتری ها رو تو منافذ پوستی نگهداره. استفاده از این روغن برای پوست نباید به مدت طولانی همه روزه اتفاق بیوفته و بعد از ۱ ساعت موندن روی پوست با پارچه پوستتون رو تمیز کنید و با صابون گیاهی شستشو بدید.

-تهیه ی روغن مطمئن:
روغن تقلبی و بی کیفیت ممکنه حاوی مواد افزودنی یا شیمیایی باشند که برای پوست مضر خواهند بود‌. بنابراین تو انتخاب روغن زیتون دقت کنید و‌ از روغن زیتون بسته بندی شده ی مطمئن استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...