هیدروکسی تیروزول

هیدروکسی تیروزول یک پلی فنل قوی است که به طور طبیعی در میوه زیتون، پالپ و برگ ها وجود دارد. از نظر شیمیایی با فرمول تجربی C8H10O3 توصیف می شود. هیدروکسی تیروزول یک جزء شناخته شده موجود در روغن زیتون است. که از هیدرولیز پلی فنل اولئوروپین در طی بلوغ زیتون و ذخیره سازی روغن زیتون به دست می آید. این ترکیب نقش مهمی (در میان سایر اجزای جزئی) در طعم پیچیده و متنوع زیتون و روغن زیتون دارد. همچنین یک جزء حیاتی است که تا حد زیادی به پایداری روغن زیتون می‌افزاید.

هیدروکسی تیروزول آبدوست است و در انسان به صورت وابسته به دوز جذب می شود و در روده کوچک و روده بزرگ جذب می شود. به طور منحصر به فرد تنها پلی فنلی است که قادر به عبور از سد خونی مغز است، که به آن اجازه می دهد تا عمل قابل توجهی برای از بین بردن رادیکال های آزاد در سیستم عصبی داشته باشد.

فواید سلامتی

هیدروکسی تیروزول دارای یک فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است. یکی از بالاترین نتایج شناخته شده ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) شناخته شده برای یک آنتی اکسیدان طبیعی است. (ORAC روشی است که برای تعیین ظرفیت آنتی اکسیدانی یک غذا یا ماده شیمیایی استفاده می شود).

همچنین شواهد مربوط به مزایای سلامتی هیدروکسی تیروزول در زمینه های زیر وجود دارد:

فعالیت ضد سرطانی

هیدروکسی تیروزول توانایی مهار تکثیر و ترویج آپوپتوز چندین سلول تومور را دارد. بنابراین اثر ضدسرطانی دارد. مکانیسم دقیق این اثرات به خوبی تعریف نشده است و تحقیقات در اینباره ادامه دارد.

فعالیت ضد التهابی

تحقیقات نشان داده است که هیدروکسی تیروزول می تواند تولید سیتوکین فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF آلفا) را در مدل های حیوانی التهاب کاهش دهد. تحقیقات مبتنی بر حیوانات همچنین نشان داده است که این ماده ممکن است بتواند التهاب حاد و درد را کاهش دهد.

فعالیت ضد میکروبی

آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده است که هیدروکسی تیروزول دارای خواص ضد میکروبی در برابر پاتوژن های عفونی تنفسی و گوارشی است. این نیز شناخته شده که هیدروکسی علیه باکتری های گرم-مثبت و باکتری های گرم-منفی فعالیت دارد. به طور کلی گزارش شده است ترکیبات فنلی دارای فعالیت گسترده ای ضد میکروبی، مانند اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است. مکانیسم دقیق هیدروکسی در عمل ضد میکروبی آن به خوبی شناخته نشده است.

فعالیت ضد ترومبوتیک

یک مطالعه انسانی نشان داد که هیدروکسی تیروزول می تواند سطح ترومبوکسان B2 را کاهش دهد. و منجر به اثر ضد تجمع پلاکتی شود. تحقیقات دیگر این یافته را تایید می کند. و نشان می دهد که این پلی فنول به طور قابل توجهی تجمع پلاکتی را کاهش می دهد.

ظرفیت آنتی آتروژنیک و اثر محافظتی قلبی

ثابت شده که هیدروکسی تیروزول یک پاک کننده قوی رادیکال های آزاد است که امکان کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) را فراهم می کند و به طور بالقوه خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد.

فعالیت محافظتی شبکیه چشم

هیدروکسی تیروزول در کاهش خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش موثر است. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تعیین مکانیسم دقیق و اهمیت این یافته تحقیقاتی اولیه مورد نیاز است.

اثرات مربوط به پوست

اعتقاد بر این است که استرس اکسیداتیو نقش عمده ای در آسیب پروتئین ناشی از UVA به پوست ایفا می کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که هیدروکسی تیروزول می تواند از آسیب های UVA در سلول های ملانوما جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...