چاقی یک اپیدمی رو به رشد در کشورهای در حال توسعه

گزارش جدید منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد که نرخ چاقی در میان جمعیت کشورهای در حال توسعه یافته رو به افزایش است. و این گزارش برعکس باوریست که میگوید چاقی تنها یک مشکل در میان کشورهای توسعه یافته و ثروتمند جهان است.

قرار دادن منابع بیشتر در خط مقدم برای تشخیص و درمان زودهنگام بیماریها ، قبل از جدی شدن آنها ، باعث نجات جان افراد ، بهبود نتایج سلامت ، کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی و تقویت آمادگی می شود.
محمد پته ، محقق بانک جهانی

بر اساس این گزارش ، بیش از 70 درصد از 2 میلیارد فرد دارای اضافه وزن در جهان در کشورهای کم درآمد یا متوسط زندگی می کنند و چاقی را تبدیل به یک چالش جهانی با پیامدهای قابل توجه در سلامت و اقتصاد می کند.

میرا شکار ، یکی از نویسندگان این گزارش می گوید: ” با رشد اقتصادی کشورها و افزایش درآمد سرانه ، آثار و بار ویرانگر چاقی به سمت فقرا ادامه خواهد یافت.”

با توجه به سطح بالای چاقی ، امید به زندگی کاهش می یابد در حالی که معلولیت ها و هزینه های مراقبت های بهداشتی در 15 سال آینده به 7 تریلیون دلار در کشورهای در حال توسعه افزایش می یابد.

به استثنای کشورهای آفریقایی صحرای آفریقا ، بیماریهای مربوط به چاقی در حال حاضر یکی از سه علت شایع مرگ و میر در سراسر جهان است.

در این گزارش آمده است که عادات بد تغذیه ای شامل خوردن غذاهای فست فود و قنددار و فعالیت بدنی محدود محرک های اصلی همه گیری چاقی است ، در حالی که یک راه موثر برای مقابله با آن ایجاد سیستم های مراقبت های اولیه بهداشتی با کیفیت و اجرای سایر اقدامات پیشگیرانه است.

محمد پیت ، مدیر جهانی بهداشت ، تغذیه و جمعیت در بانک جهانی گفت: ” این امر هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اقتصادی منطقی است.”” قرار دادن منابع بیشتر در خط مقدم برای شناسایی و شرایط درمان زود، قبل از تبدیل شدن آنها به مشکل جدی تر، موجب صرفه جویی در زندگی، بهبود نتایج سلامت، کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی و تقویت آمادگی میشود.”

اقدامات دیگر برای جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی عبارتند از آموزش مردم ، تعیین برچسب غذاهای فرآوری شده و اعمال مالیات بر غذاهای ناسالم ، کاهش مصرف نمک و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، توسعه برنامه های تغذیه ای برای کودکان و مصرف روغن های سالم مانند روغن زیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...