روغن زیتون فرابکر چیه؟
چرا روغن زیتون فرابکر سالم ترین روغن روی کره زمینه؟

روغن زیتون روغنیه که از میوه های درخت زیتون استخراج میشه.
روند تولید روغن زیتون ساده هست. روش های مدرن شامل خرد کردن زیتون، مخلوط کردن اونها با هم و بعد جدا کردن روغن از تفاله تو سانتریفیوژ هست.
بعد از سانتریفیوژ مقدار کمی روغن تو تفاله باقی میمونه. روغن باقیمانده رو میشه با استفاده از حلال های شیمیایی استخراج کرد که به روغن تفاله زیتون معروفه.
روغن تفاله زیتون به طور کلی ارزان تر از روغن زیتون معمولیه و برای خوراک کاملا نامناسبه
خرید نوع مناسب روغن زیتون خیلی مهمه. سه درجه اصلی روغن زیتون وجود داره:« تصفیه شده ، بکر و فرابکر». روغن زیتون فرابکر کمترین میزان فرآوری و تصفیه رو‌ میگذرونه.
روغن زیتون فرابکر سالم ترین نوع روغن زیتون در نظر گرفته میشه چون با استفاده از روش های طبیعی استخراج شده و تمام استانداردهای لازم برای خلوص و برخی از خصوصیات حسی مثل طعم و بو رو داره.
روغن زیتونی که واقعا فرابکره، طعم متمایزی داره و سرشار از آنتی اکسیدان های فنلیه که این ترکیبات دلیل اصلی مفید بودن این روغنه.
ترکیبات مغذی روغن زیتون فرابکر به نسبت زیادی مقوی و مفیدن.

یه قاشق غذاخوری (13.5 گرم) روغن زیتون فرابکر حاوی این مواده:
چربی اشباع شده: 14٪
چربی اشباع نشده: 73٪ (بیشتر اسید اولئیک)
ویتامین E: ۱۳٪
ویتامین K: ۷٪
(متن کامل در منبع)

روغن زیتون فرابکر از نظر محتوای آنتی اکسیدانی عالیه.
آنتی اکسیدان ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند و برخی از آنها می توانند به مبارزه با بیماری های جدی کمک کنن (منبع).
آنتی اکسیدان های اصلی روغن زیتون الئوکانتانال که خاصیت ضد التهابی داره و اولئوروپئین، ماده ای که از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیداسیون محافظت می کنه هستند (منبع).
همچنین روغن زیتون حاوی مقدار مناسبی چربی های امگا ۶ و امگا ۳ (به نسبت ۱ به ۱۰) هست.

خواص دارویی روغن ‌زیتون
روغن زیتون فرابکر حاوی مواد ضد التهابیه. التهاب مزمن از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت و آرتروز هست. توانایی روغن زیتون تو مبارزه با التهاب، مادر خیلی از مزایای این روغن برای سلامتیه. اسید اولئیک برجسته ترین اسید چرب موجود تو روغن زیتون نشانگرهای التهابی مثل پروتئین واکنش پذیر C رو کاهش می ده همچنین اثرات اصلی ضد التهابی این روغن بخاطر آنتی اکسیدان هاش، در درجه اول اولئوکانتال که اثبات شده مثل ایبوپروفن بعنوان یه داروی ضد التهاب طبیعی کار می کنه. محققان تخمین می زنن که مقدار اولئوکانتال تو ۵۰ میلی لیتر (حدود ۳ قاشق غذاخوری) روغن زیتون فرابکر اثراتی مشابه با ۱۰٪ دوز ایبوپروفن تو بزرگسالان برای تسکین درد داره . همچنین یک مطالعه نشون داد که مواد موجود تو روغن زیتون می تونن اثرات ژن ها و پروتئین های واسطه التهاب را کاهش بدن.
به خاطر داشته باشید که التهاب مزمن و سطح پایین معمولا بصورت خفیف اتفاق میوفته و آسیب رسوندنش سالها یا دهه ها طول می کشه که روغن زیتون فرابکر میتونه به جلوگیری از این اتفاق کمک کنه و منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف التهابی به ویژه بیماری های قلبی بشه.

روغن زیتون و قلب
ده ها مطالعه علمی انسانی اثبات کرده که روغن زیتون وبالخصوص روغن زیتون فرابکر فواید عمده ای برای قلب داره.
این شواهد به اندازه کافی قوی هستن که توصیه کنن افرادی که تو معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستن روغن زیتون رو به مقدار کافی تو رژیم غذاییشون وارد کنن

سایر مزایای روغن زیتون فوق بکر برای سلامتی
با اینکه بیشترین مطالعات روی روغن زیتون در مورد تأثیراتش بر سلامت قلب بوده اما مصرف این روغن فواید ارزشمند دیگه ای برای سلامتی باخودش به همراه داره.

روغن زیتون و سرطان
سرطان با رشد کنترل نشده ی سلولها بروز پیدا میکنه‌ و متاسفانه تو دهه های اخیر آمار ابتلا به این بیماری بیشتر شده.
مطالعات نشون میده افرادی که تو کشورهای مدیترانه ای زندگی می کنن نسبتاً کمتر از مردم جاهای دیگه در معرض خطر ابتلا به سرطان هستن و محققین میگن روغن زیتون ارتباط جدی با این موضوع داره (منبع).
یکی از عوامل بالقوه تو ایجاد سرطان ، آسیب اکسیداتیو ناشی از مولکول های مضری به نام رادیکال های آزاده. حال روغن زیتون مقدار زیادی آنتی اکسیدان داره که باعث کاهش آسیب اکسیداتیو توسط رادیکالهای آزاد تو ‌بدن میشه.
اسید اولئیکی که تو روغن زیتون وجود داره هم در برابر اکسیداسیون مقاومه و تأثیرات مفیدی بر روی ژن های مرتبط با سرطان داره. بررسی ها میگه سایر ترکیبات موجود تو روغن زیتون هم میتونه تو مقابله با سرطان در سطح مولکولی کمک کنه.

روغن زیتون فرابکر و بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری نوروژنراتیو در جهان و علت اصلی زوال عقله.
یکی از ویژگی های آلزایمر تجمع گره های پروتئینی به نام پلاک های بتا آمیلوئید در نورون های خاص مغز است.
یک مطالعه روی موش ها مشاهده کرد که ماده ای در روغن زیتون می تواند به پاک شدن این پلاک ها کمک کنه. علاوه بر این یک مطالعه کنترل شده بر روی انسان نشون داد که رژیم غذایی مدیترانه ای غنی شده با روغن زیتون عملکرد مغز رو بهبود می بخشه و خطر ابتلا به اختلال های مغزی رو کاهش میده.

روغن زیتون فرابکر فوق العاده سالمه. برای کسانی که بیماری قلبی دارن یا در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند قطعاً روغن زیتون فوق العاده هست. فواید این روغن گیاهی سالم باعث شده که این روغن از معدود مواردی باشه که اکثر متخصصین تغذیه و طب روش اتفاق نظر داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...