هزاران هکتار درخت زیتون در سراسر ترکیه در آتش سوخت

بدترین آتش سوزی تاریخ ترکیه

کشاورزان معتقدند که این آتش سوزی از بدترین آتش سوزی های تاریخ کشور ترکیه است. و از نشانه تغییر آب و هوا است و دولت آمادگی کافی برای آتش سوزی های آینده را ندارد.

در آتش سوزی شدید در جنوب و جنوب غربی ترکیه بیش از 160000 هکتار جنگل و زمین کشاورزی از پایان ماه جولای تا اواسط اوت به آتش کشیده شد.
در این مدت تقریباً 300 آتش سوزی در پنج استان رخ داد. و دست کم 9 نفر کشته و اموال و زمین های کشاورزی زیادی ویران شد.

کشاورزان محلی زیتون میگویند که هزاران هکتار از باغ های زیتون در آتش سوختند و صدها هزار درخت زیتون در این روند از بین رفت.

کشاورزان و مالکان باغات زیتون آسیب دیده

خدیجه آکترک ، مالک برند روغن زیتون آتا آغاچ ، به ما گفت: ” پیش بینی می شود که باغ های زیتون به مساحت 1500 تا 2000 هکتار در آتش سوزی در موگلا آسیب دیده باشند.”” این مقدار مربوط به حدود دو درصد از باغ های زیتون و حدود 300000 اصله از درختان زیتون در استان موغله.”
باغات زیتون آکتورک در منطقه میلاس واقع شده است که بیشترین آتش سوزی را در استان متحمل شده است. ده ها درخت صدساله او در طول آتش سوزی از بین رفت.

خدیجه می گوید: ” در یکی از باغات ما در میلاس ، 25 درخت زیتون قدیمی با عمر ما بین 500 تا 800 سال همه خاکستر شدند.”” در حدود 0.4 هکتار از باغ های ما را تحت تاثیر آتش سوزی قرار گرفت.”

او افزود: ” بیش از 15 روز در ترکیه ، مانند بسیاری از کشورهای دیگر مدیترانه ، 288 آتش سوزی رخ داد.”” در اینجا دما بیش از 45 درجه سانتیگراد است، رطوبت بسیار پایین است و باد بسیار است.”

به گفته پلین عموروغلو ، مالک مزرعه زیتون ، ترکیبی از گرمای خشک و بادهای شدید به آتش سوزی کمک کرده و به آن اجازه می دهد به سرعت در جنوب ترکیه گسترش یابد.

عمور اوغلو نگران است که این نوع فصول آتش سوزی در ترکیه در نتیجه تغییرات آب و هوایی تکرار شود. بسیاری از دانشمندان معتقدند که شرایطی که برای ایجاد و گسترش آتش مناسب است در جنوب ترکیه به وجود آمده.

تغییرات آب و هوایی دلیل اصلی آتش سوزی ترکیه

با تغییرات آب و هوا، آتش سوزی رشد خواهد کرد. بهار آلن، صاحب نواورا و یکی از مسئولان تحقیق و تولید روغن زیتون گفت.” ما باید هوشیار و مراقب اثرات تغییرات آب و هوا باشیم. زیرا همیشه خطر ایجاد آتش سوزی جدید وجود خواهد داشت.”

وی افزود : ” آتش سوزی در ترکیه بدترین نوع خود در حداقل یک دهه گذشته است.”” بدترین آتش سوزی در تاریخ در امتداد ساحل جنوبی یک ضربه تازه به بخش تولید زیتون زد که پنج درصد از اقتصاد ترکیه است.”

کشاورزان زیتون از مناطق آسیب دیده اکنون از دولت ترکیه می خواهند تا به آنها در کاشت مجدد و بازسازی کمک کند.

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان وعده کرده که در اقدامات علیه خشکسالی، 252 میلیون درخت در کشور کاشته شود.

محمود سردار کوچادون ، رئیس اتاق بازرگانی بدروم ، گفت که نهال زیتون رایگان برای جبران خسارت وارده به باغ ها در اختیار تولیدکنندگان زیتون قرار می گیرد.

با این حال ، بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند که این اقدامات بسیار دیر انجام شده است و دولت آنها را تا حد زیادی در طول بحران ناامید کرد.

عمور اوغلو گفت که از نحوه برخورد دولت با آتش سوزی ها راضی نیست. و مقامات را متهم کرد که قبل از مداخله بسیار منتظر مانده اند. او گفت که داوطلبان محلی بیشتر مسئول اطفای حریق بوده اند و دولت تا رسیدن کمک های بین المللی در این امر دخیل نبوده است.

آلن پیشنهاد کرد که دولت استفاده عمومی از جنگل ها را به ویژه در فصل آتش سوزی محدود کند. وی از دولت خواست از آتش سوزی های اخیر درس بگیرد.

وی گفت: ” در زمان آتش سوزی ، مقامات محلی باید در آماده باش باشند.”” به خصوص در مورد گرم شدن کره زمین، تمام اقشار جامعه باید از آن آگاه شوند.”

آکتورک در پایان گفت: ” آتش سوزی ها ، چه ناشی از خطای انسانی ، چه ناشی از گرم شدن کره زمین ، ترکیه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.””و طبیعت نیاز به درمان و بازسازی دارد و مردم باید به طبیعت کمک کنند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...