آیا ایران تولید کننده اصلی زیتون است؟

ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی زیتون است. از نظر سطح زیر کشت زیتون در حدود 84000 هکتار و از نظر تولید هفدهم است. و از نظر شورای بین المللی زیتون در رتبه 14 جهان قرار گرفته است.

ریشه های تاریخی زیتون در ایران!

ایران دارای چندین ویژگی جغرافیایی و ریشه تاریخی با کشورهای مدیترانه ای است که تولید کننده زیتون هستند. مهد تمدن های باستانی و زادگاه درخت زیتون در شرق مدیترانه واقع شده است.

در واقع اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی و مرزبندی های دوران باستان اولین محل کشت زیتون را مشخص کنیم، قطعا آنجا جایی جز ایران نخواهد بود. قدیمی ترین محل کاشت زیتون، قسمت غربی امپراطوری ایران در 6 هزار سال پیش (شامل فلسطین و سوریه امروزی) است.
ما در مقاله تاریخچه زیتون به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

طارم قطب تولید زیتون در کشور

طارم ، یک شهرستان طلایی در شمال ایران است که زیتون بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی درآن دارد. شهرستان طارم بیشترین تولید زیتون در کشور (سالانه ۴۵هزار تن و ۵۹ درصد تولید زیتون کشور) و تولید روغن زیتون در کشور را به خود اختصاص داده است. باغات زیتون باشکوه طارم یکی از جاذبه های شگفت انگیز این شهرستان که در استان زنجان و قزوین واقع شده است میباشد. که در همه جا حتی در حیاط خانه ها این درخت زیبا را میبینید.

قدمت ۸۰۰ ساله ی این شهرستان در کشت زیتون، آب و هوای مساعد برای کشت و توسعه باغات زیتون و کیفیت بسیار بالای تولید زیتون (میوه و روغن زیتون)، طارم را به بزرگترین بانک ژنهای زیتون در خاورمیانه تبدیل کرده است. که ۹۳ ژن مختلف از زیتون در این شهرستان کشت میگردد. تولید کننده زیتون .

رودبار ، شهرستان دیگری است که در استان گیلان واقع شده. این شهرستان از لحاظ تولید زیتون جایگاه قدرتمندی ندارد (سالانه ۱۸ هزار تن). اما به دلیل ضعف شهرستان طارم در بحث بسته بندی و فروش. رودبار تبدیل به یکی از بزرگترین بازارهای فروش زیتون طارم شده است.

از استان های گلستان، خوزستان و فارس نیز میتوان به عنوان دیگر تولید کنندگان زیتون یاد کرد.

باغ زیتون

محصولات اصلی زیتون چیست؟

1. روغن زیتون از نظر خواص گیاهی فراوان مورد علاقه مردم است. با توجه به منابع پزشکی ، ثابت شده است که روغن زیتون بدن ما را در برابر بسیاری از بیماری ها مانند حملات قلبی و بیماری ها ، بیماری های خونی ، مشکلات گوارشی و صفراوی ، دیابت و غیره محافظت می کند. تولید کننده زیتون .

2. زیتون پرورده یکی از خوشمزه ترین محصولات زیتون ایرانی است. ایرانیان “زیتون پرورده” را به عنوان مزه در کنار غذای اصلی که بسیار خوش طعم و خوشمزه است ، سرو می کنند. ” زیتون پرورده” با سبزیجات معطر و همچنین انار ، گردو و سیر تهیه می شود.

زیتون ایران و به خصوص زیتون طارم به عنوان یکی از بهترین زیتون های جهان رتبه بندی شده است. فروشگاه اینترنتی آردوج در هر کجای ایران که باشید زیتون طارم را به دست شما میرساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...