باورهای غلط در مورد آشپزی با روغن زیتون فرابکر

به عنوان یک متخصص تغذیه و آشپز، اغلب از من می پرسند که آیا روغن زیتون فرابکر (EVOO) سالم است؟، چگونه از آن به بهترین شکل استفاده کنم؟، چگونه یکی را انتخاب کنم و غیره. من همیشه از اینکه می بینم چقدر باورهای غلط وجود دارد شگفت زده می شوم! با توجه به خواص غذایی مفید روغن زیتون فرابکر این مایه شرمساری است.

بنابراین، در مجله آردوج، برخی از تصورات غلط رایج درباره روغن زیتون فرابکر را پاسخ خواهد داد. و واقعیت را نمایان خواهم کرد!

روغن زیتون فرابکر دارای کالری کمتری است (باور غلط)

وقتی صحبت از محصولات غذایی می شود، بیشتر ما کلمه “سبک” را با کالری/کیلوژول یا چربی کمتر مرتبط می دانیم. این بدان معناست که وقتی مردم کلمه “نور” را روی بطری روغن زیتون فرابکر می بینند، فکر می کنند که این گزینه برای دور کمر آنها انتخاب بهتری است. با این حال، نور و نور اضافی روغن زیتون فرابکر به سادگی به معنای سبک تر بودن هم از نظر رنگ و هم از نظر طعم است. دلیل انتخاب این نوع روغن زیتون فرابکر برای زمانی است که طعم قوی تر روغن زیتون فرابکر را دوست ندارید یا اینکه که می خواهید با روغن غذا بپزید اما بوی آن بر طعم غذا غلبه نکند.

روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز در دمای بالا مناسب نیست (باور غلط)

مدت‌هاست که مشخص شده است که وقتی روغن‌ها در معرض حرارت قرار می‌گیرند، مثلاً در طول فرآیند پخت، محصولات جانبی ناسالم تولید می‌شوند. برای تعیین کمیت این، از «نقطه دود» یک روغن برای طبقه‌بندی پایداری روغن هنگام گرم شدن استفاده شده است. با این حال، اخیراً، تحقیقات ارزیابی روغن را بر اساس محتوای کل چربی غیراشباع چندگانه، پایداری اکسیداسیون و سطح محصولات جانبی تولید شده توصیه کرده است. که آن را به گزینه ای بسیار سالم برای پخت و پز در دمای بالا تبدیل می کند. به طور کلی روغن زیتون فرابکر برای استفاده خانگی در پخت و پز و سرخ کردنی انتخاب خوبی است.برای مصارف غذاهای صنعتی و رستوران ها که دمای بالاتر در مدت زمان بیشتری به روغن وارد میشود نیز باید به نقطه دود آن توجه شود.

روغن زیتون فرابکر فقط برای چرب کردن ظرف در پخت و پز استفاده می شود (باور غلط)

در واقع این کوچکترین کاربرد روغن زیتون است. توصیه می کنم روغن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود در نظر بگیرید. این به این دلیل است که یک منبع چربی مانند روغن زیتون به ما کمک می کند تا ویتامین های محلول در چربی و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، E، K و بتاکاروتن را از غذاهایی که می خوریم جذب کنیم. نه تنها این، بلکه روغن زیتون منبعی از چربی‌های تک غیراشباع سالم (بیشتر اولئیک اسید) است که برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و مرگ و میر مفید هستند، همراه با آنتی‌اکسیدان‌هایی که به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و بنابراین در برابر استرس اکسیداتیو قدرتمند هستند. 5 به طور کلی، این بدان معناست که هنگام استفاده از روغن زیتون فرابکر، به ارزش غذایی کلی رژیم غذایی شما می افزاید.

روغن زیتون فقط برای طعم دار کردن مناسب است (باور غلط)

روغن زیتون فرابکر جایگزینی عالی برای کره و روغن تصفیه است. و علاوه بر طعم دار کردن تمام ویژگی های یک روغن عالی را دارد. علاوه بر این، استفاده از روغن زیتون فرابکر یک جایگزین خوب بدون لبنیات برای کسانی است که نمی توانند لبنیات مصرف کنند یا وگان هستند. روغن زیتون فرابکر به ویژه در نان / نان شیرین، کیک بدون آرد، کیک وارونه، بیسکوتی، کاستارد خانگی و بستنی خانگی خوب عمل می کند. دفعه بعد که در حال پخت هستید، سعی کنید به دنبال دستور العمل هایی باشید که از روغن زیتون فرابکر استفاده می کنند.

همه روغن زیتون های فرابکر در بازار کیفیت یکسانی دارند (باور غلط)

در ایران، ما به اندازه کافی خوش شانس هستیم که به با کیفیت ترین روغن زیتون فرابکر در فروشگاه آردوج دسترسی داریم. مهم است که از این مزیت استفاده کنید و روغن زیتون های فرابکر را که به صورت محلی رشد می‌کند انتخاب کنید. که نه تنها برای محیط زیست بهتر است، بلکه تازه‌تر است و بنابراین طعم بهتری خواهد داشت. و به احتمال زیاد آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را در خود نگه می‌دارد. یکی دیگر از عوامل کلیدی که باید به دنبال آن باشید «پرس سرد» و به‌طور خاص «پرس اول» است، زیرا این روغن‌ها همچنین مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را در طول فرآیند برداشت و بطری حفظ می‌کنند و در کل روغن باکیفیت‌تری خواهند بود.

به طور کلی، همانطور که می بینید، روغن زیتون فرابکر نه تنها یک روغن فوق العاده سالم، بلکه همه کاره برای پخت و پز است. دفعه بعد که یک روغن زیتون فرابکر را انتخاب می کنید. بدانید که به صورت طبیعی رشد کرده و روغنی گیری شده است. بالاترین کیفیت را ارائه می دهد و بهترین طعم را خواهد داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...