رنگ‌ روغن زیتون

رنگ‌ روغن زیتون


روغن زیتون خوب چه رنگی است؟
آیا رنگ روغن می‌تواند معیاری برای سنجش کیفیتش باشد؟
چرا رنگ روغن های زیتون متفاوت است؟
این سوالات درباره ی رنگ‌ روغن زیتون سوالاتی است که خیلی از مردم میپرسند. در این مقاله بطور اختصاصی به رنگ‌ روغن زیتون خواهیم پرداخت. اگر شما نیز ابهامات و سوالاتی در مورد آن دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر رنگ روی کیفیت

رنگ‌ روغن زیتون نمی‌تواند معیاری برای تعیین کیفیت روغن زیتون باشد. زیتون مورد استفاده برای روغنگیری سبز، زرد، بنفش و سیاه است. ممکن است همه ی زیتون ها کم و بیش یک رنگ باشند و ممکن است به نسبت های متفاوت، رنگ های مختلف در آن باشد‌. روغن حاصله، تابع رنگ میوه هایی است که برای روغنگیری استفاده شده است. روغن زیتون های با کیفیت میتوانند سبز یا طلایی باشند‌. به همین دلیل کسانی که روغن زیتون را ارزیابی میکنند از لیوان های آبی برای ارزیابی استفاده میکنند تا رنگ روغن تأثیری در ارزیابی حسی آنها نگذارد.


با این حال کیفیت چشایی روغن زیتون سبز و طلایی میتواند کمی متفاوت باشد. یک روغن زیتون سبز رنگ می تواند یک روغن قوی با طعم قوی را نشان دهد که هنگام بلع در گلو‌ احساس سوزش خاص روغن زیتون را می دهد. همینطور یک روغن زیتون طلایی رنگ ممکن است طعمی ملایم تر و کره ای باشد.

دلیل سبز یا طلایی بودن روغن زیتون

رنگ روغن زیتون همچنان میتواند نشان دهنده ی زمان برداشت زیتون باشد. به عنوان مثال میوه هایی که در اوایل فصل برداشت می شوند، به طور طبیعی سبز هستند و بنابراین روغن سبزتری تولید می کنند.

ریچارد گاول، استاد راهنمای روغن زیتون استرالیایی می نویسد: “زیتون هایی که در اوایل فصل چیده می شوند روغن سبزتری تولید میکنند زیرا حاوی مقادیر بیشتری کلروفیل هستند.

“زیتون هایی که در اواخر فصل برداشت می شوند، به دلیل سطح بالاتری از مواد شبه کاروتن، روغن های طلایی تری تولید می کنند. اما هر دو روغن ممکن است از نظر کیفیت کاملا با هم برابر باشند.
اما با این حال نمیتوان مطمئن بود روغن زیتون سبز هنگام نگهداری طلایی نشود.

عوامل دخیل در رنگ

چه عواملی در رنگ‌ روغن زیتون دخالت دارند؟
– زمان برداشت زیتون
– انواع واریته های میوه های مورد استفاده
– نسبت رنگ میوه های مورد استفاده
– آب و هوا در منطقه ی برداشت زیتون
– شرایط و مدت نگهداری روغن زیتون

تشخیص و درجه بندی روغن تنها با ارزیابی حسی و عملیات آزمایشگاهی امکان پذیر است نه رنگ‌ روغن زیتون. بنابراین برای اطمینان از کیفیت روغن زیتون از خرید روغن زیتون بدون بسته بندی خودداری کنید و روغن زیتون را از برند های معتبر خریداری کنید.

رنگ سبز و طلایی روغن زیتون نشانه چیست؟

رنگ‌ روغن زیتون میتواند نشان دهنده ی زمان برداشت زیتون باشد. به عنوان مثال میوه هایی که در اوایل فصل برداشت می شوند، به طور طبیعی سبز هستند و بنابراین روغن سبزتری تولید می کنند. و زیتون هایی که در اواخر فصل برداشت می شوند، به دلیل سطح بالاتری از مواد شبه کاروتن، روغن های طلایی تری تولید می کنند.

تشخیص کیفیت روغن زیتون از روی رنگ؟

تشخیص و درجه بندی روغن تنها با ارزیابی حسی و عملیات آزمایشگاهی امکان پذیر است نه رنگ آن.

طعم روغن زیتون سبز با طلایی متفاوت است؟

بله ممکن است متفاوت باشد، یک روغن زیتون سبز رنگ می تواند یک روغن قوی با طعم قوی را نشان دهد که هنگام بلع در گلو‌ احساس سوزش خاص روغن زیتون را می دهد. همینطور یک روغن زیتون طلایی رنگ ممکن است طعمی ملایم تر و کره ای باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...