روغن زیتون، راز سلامتی در پیری

پیری سالم به چه معناست؟

اصطلاح پیری سالم می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. برای برخی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن است. و برای برخی دیگر، بهبود کیفیت زندگی با ورود به سالهای طلایی خود. افزایش طول عمر

سازمان بهداشت جهانی به طور صریح پیری سالم را “فرایند ایجاد و حفظ عملکردی که باعث زیست بهتر در سنین بالا می شود” تعریف می کند. به عبارت دیگر ، سالمندی سالم ارتباط زیادی با سبک زندگی به گونه ای دارد که شامل: برآوردن نیازهای اساسی ، حفظ روابط و مشارکت در جامعه و عوامل دیگر میشود.

در میان عوامل انگشت‌شمار تاثیرگذار و مهم برای کنترل سلامتی در پیری، روغن زیتون یکی از بهترین‌هاست.

راز سلامتی در پیری

چگونه روغن زیتون بر سلامتی در سنین بالا تأثیر می‌گذارد؟

روغن زیتون خواه از آن فقط به عنوان چاشنی روی سبزیجات استفاده کنید، در سس سالاد استفاده کنید، یا از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید، واقعاً یک ماده غنی از مواد مغذی است. که از نظر بالینی نشان داده شده است مزایای منحصر به فردی برای سلامتی در طول چرخه زندگی انسان دارد. و در موضوع پیری به سختی می توانید ماده غذایی دیگری را پیدا کنید که به اندازه روغن زیتون از جنبه های مختلف سلامتی موثر عمل کند. راز سلامتی در پیری

در موضوع پیری به سختی می توانید ماده غذای دیگری را پیدا کنید که به اندازه روغن زیتون در جنبه های مختلف سلامتی تاثیرگذار باشپ.

چراکه نشان داده شده است که روغن زیتون و به ویژه روغن زیتون فرابکر به دلیل محتوای اسیدهای چرب اشباع نشده و ترکیبات زیست فعال آن، مانند پلی فنول ها و.. به مهار بسیاری از جنبه های روند پیری کمک می کند.

راز سلامتی

بیماری قلب و عروق و روغن زیتون

بیماری عروق کرونر قلب شایع ترین نوع بیماری قلبی است و در سال 2017 جان بیش از ۳۵۰ هزار نفر را گرفت و افراد ۶۵ ساله بیشترین خطر را برای بیماری قلبی عروقی دارند. بنابراین ، یافتن راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به CHD در افراد مسن می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت جامعه‌ داشته باشد.

مزایای بالقوه روغن زیتون در پیشگیری و درمان CDH به خوبی ثبت شده است. یک مطالعه قابل توجه در این رابطه، مطالعه هفت کشور است. این مطالعه بررسی کرد که آیا بین رژیم غذایی و شیوه زندگی و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در کشورهای مختلف در مدت زمان طولانی رابطه وجود دارد یا خیر.

نتایج نشان داد؛ مردانی که در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه زندگی می کردند نسبت به افرادی که در کشورهایی که عادت به رژیم های غذایی با چربی اشباع بالا دارند (مانند فنلاند) بسیار کمتر مبتلا به CHD بودند. اما اغلب همچنین مردان مدیترانه نیز کمتر از افرادی که در ژاپن زندگی می کنند مبتلا به CHD هستند. هر دو رژیم غذایی مدیترانه ای و ژاپنی عمدتا گیاهی بودند، اما یک تفاوت اصلی وجود دارد: رژیم ژاپنی دارای چربی بسیار کمی بود در حالی که رژیم مدیترانه ای به دلیل مصرف آزادانه روغن زیتون دارای چربی غیر اشباع نسبتاً زیادی بود.

مطالعه PREDIMED

در یک مطالعه قابل توجه دیگر، که به عنوان مطالعه PREDIMED شناخته می شود ۷۴۴۷ نفر از سنین ۵۵-۸۰ ساله که در معرض خطر بالای قلبی عروقی قرار داشتند یکی از سه رژیم غذایی را رعایت کردند: رژیم مدیترانه ای با روغن زیتون فوق بکر، رژیم مدیترانه ای با آجیل مخلوط و رژیم کنترل که شامل محدودیت چربی در رژیم غذایی بود. نتایج نشان می دهد کسانی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کردند که شامل چربی های سالم از روغن زیتون یا آجیل بود. در مقایسه با افرادی که رژیم کم چربی داشتند، کمتر دچار بیماری های قلبی عروقی می شدند.

سلامتی در پیری

بیماری آلزایمر و روغن‌ زیتون

بیماری آلزایمر با علائم از جمله از دست دادن حافظه و محدوده توجه کوتاه تر مرتبط است. تجربه این بیماری می تواند منجر به تغییر اساسی در کیفیت زندگی افراد شود و می تواند توانایی زندگی مستقل را از بین ببرد. این بیماری می تواند در طول چرخه زندگی خود را نشان دهد اما بیشتر افراد مسن را درگیر می کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

مصرف روغن زیتون اثری فوق العاده در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر دارد. در واقع، داده ها نشان می دهد که یک ماده مغذی که به طور طبیعی در روغن زیتون یافت می شود، به بدن کمک می کند تا پلاک های آمیلوئید بتا را که در مغز ایجاد می شود، پاکسازی و تجزیه کند. این پلاک ها می توانند در نهایت به تشخیص این بیماری مضر منجر شوند. بنابراین استفاده از رویکرد پیشگیرانه با کمک به بدن برای خلاص شدن از شر این عوامل مفید است. داده ها همچنین نشان داده اند که روغن زیتون با کاهش التهابات در مغز نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

راز سلامتی در پیری

پوکی استخوان و روغن زیتون

هنگامی که مردم در مورد غذاهایی که برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود فکر می کنند ، اغلب گزینه های غنی از کلسیم مانند شیر و توفو به ذهن می آید.

اما ثابت شده است که خوردن چربی های سالم از غذاهایی مانند روغن زیتون از استخوان ها نیز از استخوان محافظت می کند.

پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که در بدن استخوان ها تحلیل میروند. پوکی استخوان فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می دهد.

وقتی صحبت از این بیماری می شود ، پیشگیری بسیار اهمیت دارد. زیرا ساخت استخوان با افزایش سن به ویژه در زنان یائسه چالش برانگیز است.

روغن زیتون حاوی کلسیم نیست. اما حاوی فنول هایی است که ثابت شده است به جلوگیری از دست دادن توده استخوانی کمک می کند. این فنول ها می توانند با افزایش فعالیت آنزیم های خاص در بدن ، سلول های استخوان ساز را فعال کنند و در نتیجه کلسیم به ماتریکس استخوان رسوب کند. همه اینها در نهایت به این معنی است که سلامت استخوان ها صرفاً با خوردن روغن زیتون افزایش پیدا می‌کند.

راز سلامتی در پیری

روغن زیتون و افزایش طول عمر

بسیاری از مطالعات مصرف روغن زیتون و کاهش خطر مرگ زودرس را مرتبط دانسته اند. در مطالعه هفت کشور که قبلاً به آن اشاره شد . محققان دریافتند افرادی که مقدار زیادی روغن زیتون مصرف می کردند کمترین میزان مرگ زودرس را داشتند. محققان این نتیجه را به پیروی از رژیم مدیترانه ای و استفاده از روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی خود نسبت دادند.

و در تحقیقی به نام مطالعه سه شهر ، نتایج نشان می دهد که پس از ۱۰ سال، مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش خطر مرگ همراه بود.

سرانجام ، نتایج مطالعه PREDIMED که قبلاً به آن اشاره شد. نشان میدهد ۴۸٪ کاهش خطر مرگ را در اثر یک رویداد قلبی عروقی هنگام مصرف رژیم مدیترانه ای با روغن زیتون کاهش می دهد. محققان به طور خاص دریافتند که به ازای هر ۱۰ گرم افزایش روغن زیتون فوق بکر در روز . خطر مرگ و میر (خطر مرگ زودرس) ۷ درصد کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...