روغن زیتون در بارداری

بارداری یکی از مهم ترین مراحل و تجربه های زندگی است که نیازمند توجه و مراقبت های زیادی است. تا با حفظ سلامت جسمی مادر، در نهایت سلامت جنین و کودک تأمین گردد. اهمیت تغذیه در بارداری امری انکارناپذیر و بسیار حائز اهمیت است. سالم بودن تغذیه دوران بارداری فواید زیادی هم برای مادر و هم برای جنین به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی استفاده از روغن زیتون در دوران بارداری بپردازیم.

آیا روغن زیتون در دوران بارداری بی خطر است؟

قبل از افزودن روغن زیتون به رژیم بارداری، باید بدانید که آیا برای شما بی خطر است یا خیر. روغن زیتون برای شما در دوران بارداری کاملا بی خطر است. بنابراین می توانید با خیال راحت آن را به رژیم بارداری خود اضافه کنید. این روغن فواید زیادی برای یک زن باردار دارد. در حقیقت نه تنها برای مادر مفید است، بلکه برای نوزاد نیز نیز فواید زیادی دارد. در بخش بعدی با مزایای آن آشنا می شویم.

فواید روغن زیتون برای زنان باردار

میوه‌ی زیتون دارای مزایای مختلفی برای سلامتی است. زیتون علاوه بر فیبر غذایی سرشار، منبع غنی از چربی های غیر اشباع، ویتامین E و آهن است. روغن زیتون با معده بسیار سازگار است و بنابراین، برای مصرف در دوران بارداری بسیار بی خطر است.

۱) ویتامین E:

ویتامین E یکی از مؤلفه هایی است که به نوزاد شما کمک می کند تا بلافاصله پس از تولد با محیط پر از اکسیژن سازگار شود. همچنین اگر نوزاد زودرس به دنیا آمده باشد، استفاده ی مادر از روغن زیتون در دوران شیردهی، به نوزاد کمک میکند کلیه و لوزالمعده‌ی او بهتر رشد کند.

۲) روغن زیتون در رشد جنین مفید است:

اگر از روغن زیتون در دوران بارداری استفاده می کنید، میتواند برای رشد و نمو نوزاد شما بسیار مفید باشد. مقادیر قابل توجه اسید چرب امگا 3 برای قلب نوزاد بسیار مفید است. همچنین مشاهده شده است که مصرف روغن زیتون در دوران بارداری عملکرد و رشد مغز را بهبود می بخشد و همچنین مهارت های یادگیری کودک را در هنگام رشد بهبود می بخشد. همینطور اگر مادری در دوران بارداری خود به طور منظم روغن زیتون مصرف کند، میتواند بر قد و وزن نوزاد او تأثیر مثبت بگذارد.

۳) کمک به کاهش علائم کشش:

ایجاد علائم کششی یک پدیده بسیار شایع در دوران بارداری است و اکثر زنان آن را تجربه می‌کنند. این موضوع ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که با رشد کودک ، ماهیچه های لگن و شکم شما کشیده می شود. که در این صورت منجر به بروز علائم کشش می‌شود. روغن زیتون برای غلبه بر مشکل ترک های پوستی در دوران بارداری به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. اگر هر روز این روغن را روی ناحیه شکم خود بمالید، میتواند به شما کمک کند در دوران بارداری علائم کشش نداشته باشید. و حتی در صورت بروز علائم کششی، میتواند به ترمیم آن کمک کند و یا حتی در برخی موارد پس از استفاده منظم آنها را ناپدید کند. با این حال ، تنها موردی که هنگام استفاده از روغن زیتون برای از بین بردن علائم کشش در دوران بارداری باید رعایت کنید، استفاده منظم از آن است.

۴) در بهبود رفلکس در نوزادان مفید است

مشاهده شده است مادرانی که در طول دوران بارداری خود به طور منظم روغن زیتون مصرف می کردند، نوزادانی به دنیا آوردند که در مقایسه با زنانی که در این دوران روغن زیتون مصرف نکرده بودند، رفلکس معده‌ کمتری داشته اند.

۵) درمان عفونت های مختلف

بارداری میتواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. به همین علت زنان باردار را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستند. گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی بارداری میتواند مفید باشد. این به این دلیل است که روغن زیتون منبع غنی ویتامین A است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این موضوع میتواند به جلوگیری از عفونت های مختلف کمک کند. همچنین ویتامین A برای چشم بسیار مفید است. و گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی شما نه تنها سلامت چشم مادر آینده را تضمین می کند، بلکه ممکن است برای رشد چشم جنین نیز مفید باشد.

روغن زیتون در بارداری

مهم است که به خاطر داشته باشید که روغن زیتون مانند هر روغن دیگری باید در حد اعتدال مصرف شود. شما می توانید با خیال راحت روغن زیتون را در دوران بارداری مصرف کرده و روی پوست خود بمالید ، اما در مصرف و استفاده از آن زیاده روی نکنید. در هر صورت پیشنهاد می کنیم که قبل از انجام این کار ، آن‌ را با پزشک خود درمیان بگذارید. به خصوص اگر برای اولین بار از آن استفاده می کنید. این به این دلیل است که هر بارداری متفاوت است و آنچه ممکن است برای یک زن مفید و سالم باشد برای دیگری ممکن نیست. بنابراین پزشک شما میتواند تشخیص دهد چه چیزی برای شما در دوران بارداری بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...