روغن زیتون و باروری

تحقیقات نشان میدهد که حدود ۳۰٪ از مشکلات باروری ناشی از تغذیه است.

روغن زیتون و ناباروری در مردان

روغن زیتون به تحرک و سلامت اسپرم کمک می کند. برای مردانی که مشکل ناباروری دارند رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون ضروری است. روغن زیتون باعث کاهش التهاب می شود و در نتیجه کیفیت اسپرم را به طور کلی بهبود می بخشد. باروری .
مطالعات مختلف تأثیر روغن زیتون بر کیفیت مایع منی و فیزیولوژی اسپرم را بررسی کرده اند. این بررسی به طور سیستماتیک ارتباط بین روغن زیتون و کیفیت منی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. در انسانها ، تجویز روغن زیتون باعث بهبود مشخصات هورمونی آندروژن (سطح بالاتر تستوسترون و هورمون لوتئینیزه کننده) در داوطلبان مرد سالم شد. در واقع مصرف روغن زیتون برای بیماران با کیفیت منی ضعیف ضروری است.

منبع

روغن زیتون آسیب اکسیداتیو به اسپرم را کاهش می دهد

اسید اولئیک ، جزء اصلی روغن زیتون ، در مقایسه با سایر انواع چربی در روغن زیتون است که به راحتی اکسید می شود. این خاصیت شیمیایی برای اسپرم مطلوب است. زیرا سطح رادیکال های آزاد را در نتیجه اکسیداسیون کاهش می دهد. که ممکن است به ماکرومولکول های اصلی سلولی (مانند پروتئین ها ، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک) آسیب برساند. بنابراین ، تجویز روغن زیتون ممکن است با اصلاح ترکیب لیپیدی این سلولهای پویا ، یکپارچگی اسپرم و در نتیجه عملکرد اسپرم را بهبود بخشد. این تغییر با کاهش میزان کلسترول ، که نسبت کلسترول/فسفولیپیدها را در غشای دو لایه اسپرم کاهش می دهد ، تقلید می شود.

روغن زیتون سیگنال دهی اکسید نیتریک را در اسپرم بهبود می بخشد

نشان داده شده است که پویایی انتشار و ارسال سیگنال اکسید نیتریک با محتوای کلسترول در غشای دو لایه سلول نسبت عکس دارد. هرچه نسبت فسفولیپید/کلسترول در غشای دو لایه کمتر باشد ، انتشار اکسید نیتریک بیشتر می شود و از این رو سیگنال دهی می شود. بر اساس این شواهد ، با توجه به اینکه مصرف روغن زیتون میزان کلسترول را در غشای دو لایه کاهش می دهد. و اکسید نیتریک برای تحرک کافی اسپرم بسیار مهم است . روغن زیتون ممکن است با بهبود سیگنال دهی اکسید نیتریک کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

تاثیر برخی از ترکیبات روغن زیتون بر سلامت اسپرم

علاوه بر موترد فوق، اسید اولئیک موجود در روغن زیتون دارای رفتار آنتی اکسیدانی نیز میباشد. اسید اولئیک رادیکال های آزاد را که ممکن است به غشای پلاسمایی اسپرم حمله کنند، خنثی می کند. و پراکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد، که باعث افزایش نشاط اسپرم می شود. علاوه بر این ، روغن زیتون سرشار از چندین ترکیب آنتی اکسیدانی قوی مانند پلی فنول ها (به عنوان مثال ، اولئوروپئین، هیدروکسی تیروزول ، تیروزول )، فلاونوئیدها (مانند لوتئولین ، آپیژنین) و ویتامین E (تقریباً 14 میلی گرم در ۱۰۰ گرم روغن زیتون). مشخص میشود که این مکانیسم های دفاعی مولکولی با اثر مخرب پرو اکسیدان ها مقابله کرده و کیفیت اسپرم را افزایش می دهد. باروری .

روغن زیتون و ناباروری زنان

در باروری زنان پذیرش اسپرم توسط رحم یک عامل مهم است. تخمک برای انجام لقاح نیاز به پوشش ضخیم رحم حداقل ۷ میلی متری دارپد. مطالعات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E میتواند به افزایش ضخامت پوشش رحم کمک کند. هرچند مکانیزم این امر مشخص نشده است. باروری .
روغن زیتون فرابکر یک منبع غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است. تحقیقات نشان میدهد این مواد میتوانند یکی از عوامل موثر بارداری زنان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...