روغن پومیس یا روغن تفاله زیتون چیست؟

روغن پومیس یا روغن تفاله زیتون چیست؟ تفاوت آن با روغن زیتون معمولی چیست؟

پاسخ این سوالات را میتوان در توضیح انواع روغن زیتون و تفاوتهای تولید آنها گنجاند.

روغن زیتون از زیتون استخراج میشود. اما روغن پومیس از تفاله!

تفاوت اصلی روغن زیتون فرابکر، بکر و یا تصفیه شده با روغن پومیس در منشأ آنهاست. در پروسه روغن گیری از زیتون، زیتون بصورت خرد و خمیری در می‌آید. و سپس با روش سانتریفیوژ روغن آن از خمیر جداسازی میشود. در مراحل بعدی بسته به نوع روغن حاصله و روش روغن‌گیری، روغن زیتون بصورت فرابکر یا بکر بسته بندی میگردد. برای تولید روغن زیتون تصفیه شده، ترکیبات فنلی روغن زیتون بکر را با حرارت از آن جدا میکنند تا به روغنی سبک، با عطر و طعم زیتونی ملایم‌تر تبدیل شود.

همیشه مقداری روغن و مواد چرب در خمیری که روغن آن جداسازی شده باقی میماند. اما مقدار آن به قدری ناچیز است که نمیتوان با روشهای مرسوم آن را جدا کرد.
روغن پومیس، روغنی است که از تفاله‌ی باقی مانده پس از روغن گیری، گرفته میشود‌.

در روش روغن گیری از تفاله از حلال شیمیایی هگزان، در حرارت بالا استفاده میشود که در آن هگزان در تماس با تفاله، تمام روغن آن را در خود حل میکند و پس از خروج از تفاله، روغن از هگزان جداسازی میشود.

روغن تفالهٔ زیتون فایده ای برای سلامتی ندارد.

در فرایند تولید روغن پومیس امکان ایجاد هیدروکربن هایی مانند بنزوپیرن (که سرطانزا هستند) در روغن وجود دارد. به همین دلیل کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، نیوزیلند و چند کشور دیگر، استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند.

3 دیدگاه برای “روغن پومیس یا روغن تفاله زیتون چیست؟”

  1. باسلام
    شما عنوان کردید روغن پومیس سرطانزاست، ولی مثلا در برند سابرسو اسپانیا که قید شده از پومیس هست مصرف خوراکی دارد.قاعدتا تحت نظارت بهداشت اروپا هم هست

    • با سلام
      روغن پومیس که از تفاله زیتون و توسط حلال استخراج میشه غیر قابل مصرف انسانی هستش اما اگر همین روغن رو تصفیه کنند و حلال هگزان رو جدا کنند بصورت روغن پومیس تصفیه شده در بیاد مشکلی برای مصرف نداره اما خواص انتی اکسیدانی روغن زیتون بکر رو نداره، فقط پروفایل اسبدهای چرب و تری گلیسیریدی آن مشابه روغن بکر هستش. پس دقت کنید که حتما رو بته بندی ان ذکر شده باشد پومیس تصفیه شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...