همه چیز در مورد برنج طارم

برنج طارم؛ برنجی که در سه دهه ی اخیر بسیار مطرح شده و تونسته به خوبی در بین خانواده های ایرانی طرفدار پیدا کنه.
این برنج ابتدا در طارم، از توابع استان زنجان کشت میشد اما با رشد تقاضای بازار نسبت به این برنج، در استان‌های دیگر مثل گیلان، مازندران و فارس هم کشت میشه. کشت شدن این برنج در مناطق آب و هوایی مختلف و سبکهای کشت متفاوت باعث شده این برنج تنوع کیفی پیدا کنه. در این نوشته به ۵ نوع از انواع برنج طارم که بیشترین مصرف رو دارند می‌پردازیم تا بتونید مناسبترین برنج طارم رو برای خودتون رو انتخاب کنید.

با وجود اینکه انواع برنج طارم از لحاظ عطر و طعم و همینطور کیفیت پخت با یکدیگر تفاوت دارند اما همه ی برنج های خانواده طارم معمولا در این خصوصیات مشترک هستند:

-طول دانه تقریبا بلند
-رنگ دانه سفید متمایل به کرمی
-استفاده کمتر از کودهای شیمیایی در مراحل کاشت
-میزان ری (قد کشیدن بعد از پخت) زیاد

۱) برنج طارم عطری: برنجی بسیار خوش عطر که مناسب مجالس و ضیافت ها که عمده ی تعریفاتی که از برنج طارم می‌شنوید مربوط به این نوع برنج هست. عطر و طعم کم نظیر اون باعث شده این برنج از جمله برنج های صادراتی ایرانی باشه.
رنگ این برنج سفید متمایل به نباتی و اندازه ی اون ریزتر از انواع دیگر برنج های طارمه.
البته چون این نوع برنج عمدتاً در خود طارم کشت میشه به “برنج طارم محلی” هم معروفه.
اندازه ی قبل از پخت و بعد از پخت به ترتیب “۷ میلی متر” و ” ۹ میلی متر” هست.

۲) برنج طارم صدری: این برنج عطر و طعم کمتری نسبت به طارمِ عطری داره ولی اندازه ی دانه اش بزرگتر از طارم عطریه. یعنی قبل از پخت ۸.۷ میلی متر و بعد از پخت به ۱۱.۷ (بطور میانگین) میرسه و مهمترین علت محبوبیتش داشتن همزمان قد و عطر مطلوب هست.
این برنج بخاطر اوریزنین نسبتاً زیادش تا مدت زیادی بعد از پخت ویژگی ظاهری خودشو کاملا حفظ میکنه و نرم میمونه بنابراین اگه میخواهید غذای پیک‌نیک رفتن تون رو در منزل تهیه کنید و با خودتون ببرین انتخاب مناسبیه.

۳) برنج طارم هاشمی: وقتی شالیکاران به وقت کشت، بذر دو برنج طارم و هاشمی رو باهم در شالیزار می‌پاشند، در موقع برداشت، برنج خوش عطر طارم هاشمی رو برداشت میکنن که از محبوبیت بالایی بین ایرانیان برخورداره.
علت محبوبیت این برنج، قد کشیدن خوب، کیفیت پخت بالا، و قیمت مناسبش هست.
البته چون از اختلاط دو برنجِ طارم و هاشمی بدست اومده و این دو نوع برنج اندازه های یکسانی ندارند، برنج طارم هاشمی دانه های یکدست و یک اندازه ای نداره بنابراین نمیشه میانگینی براش در نظر گرفت.
میزان ری(قد کشیدن بعد از پخت) این برنج بالاست و تا ۷۵ درصد میرسه.

۴) برنج طارم دم سیاه: چون دم شلتوک این برنج سیاه رنگ هست این برنج با این اسم شناخته میشه، یعنی خود برنج دمسیاه نیست. دانه های این برنج نسبتاً روغنی هستند به همین علت کیفیت پختش خیلی خوبه.
در مقایسه این برنج با برنج طارم عطری باید گفت این برنج از نظر اندازه از برنج طارم بلندتره (دانه ی خام ۷.۵ میلی متر و دانه پخته ۱۲.۱۵ میلی متر)، ولی از نظر عطر و طعم ضعیفتر از برنج طارم عطریه.
این نوع برنج رو میشه با مالش دادن برنج با دو انگشت و چرب شدن انگشت تشخیص داد.

۵) برنج طارم سنگی: اگه به دنبال جایگزین برای برنج طارم عطری که قیمت نسبتا بالاتری دارد می‌گردید، این برنج انتخاب خوبی است
این برنج نزدیکترین برنج به برنج طارم عطری است و از همه نظر مشابه یکدیگر هستند.

مشاهده و خرید انواع برنج های موجود در فروشگاه آردوج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...