پلی فنول چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

پلی فنول ترکیبات گیاهی طبیعی که در روغن‌ زیتون با کیفیت بالا فراوان هستند، و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌کنند.

روغن زیتون فرابکر (EVOO) به عنوان سالم ترین روغن پخت و پز شناخته می شود.

بسیاری به EVOO به‌عنوان منبع برجسته چربی‌های تک غیراشباع اشاره می‌کنند که مصرف آن با کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله مزایای مختلف دیگر همراه است.

با این حال، نصیر مالک، فیزیولوژیست گیاهی از ایالات متحده، میگوید مزایای سلامتی روغن زیتون 99 درصد مربوط به وجود ترکیبات فنلی است، نه خود روغن.

پلی فنول چیست؟

پلی فنل یک اصطلاح کلی برای خانواده بزرگی از ترکیبات گیاهی طبیعی است که شامل چندین واحد فنل است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

8000 نوع مختلف پلی فنل و بیش از 100 نوع غذای مختلف با حداقل یک میلی گرم پلی فنل در هر 100 گرم یا میلی لیتر غذا یا نوشیدنی وجود دارد. اینها به طور گسترده ای از میوه ها و سبزیجات گرفته تا غلات کامل و دانه ها متفاوت هستند.

روغن زیتون تصفیه شده فقط دارای مقادیر کمی پلی فنل است که در طی فرآیند تصفیه حذف می شود و زمانی که روغن تصفیه شده با مقادیر کمی روغن زیتون بکر یا فرابکر قبل از بسته بندی شدن و فروش مخلوط می شود دوباره به آن اضافه می شود.

پلی فنول ها خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

پلی فنول ها در صدها مطالعه با فواید مختلف سلامتی مرتبط شده اند.

مهمترین این فواید سلامتی کاهش خطر بیماری قلبی است که عمدتاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آنها است. آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب مزمن، عامل خطر اولیه بیماری قلبی کمک می کنند.

دو مطالعه اخیر – یکی در مجله International Journal of Molecular Sciences و دیگری در مجله Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر شده است – رژیم های غذایی غنی از پلی فنل را با کاهش فشار خون و کلسترول LDL (لیپید با چگالی کم) مرتبط دانستند.

مصرف پلی فنل ها همچنین با جلوگیری از تجمع بیش از حد پلاکت ها با کاهش خطر لخته شدن خون همراه است.

پلی فنول ها خطر دیابت را کاهش می دهند

همراه با منافع بسیار برای سلامت قلب، با کاهش سطح قند خونه به درمان دیابت نوع 2 نیز کمک میکند.

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، نشان داد شرکت‌کنندگانی که مقادیر زیادی غذاهای غنی از پلی فنل مصرف می‌کردند. 57 درصد کمتر از افرادی که مقادیر بسیار کم پلی‌فنل مصرف می‌کردند، در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 در یک دوره دو تا چهار ساله بودند.

یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که پلی فنول ها به تحریک ترشح انسولین کمک می کند. که به حرکت قند از جریان خون و رسوب آن در سلول ها کمک می کند. این باعث می شود سطح قند خون ثابت بماند.

رژیم های غذایی غنی از پلی فنل همچنین با کاهش سطح قند خون ناشتا و تحمل بالاتر گلوکز مرتبط هستند که هر دو از عوامل ضروری برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

پلی فنول ها ممکن است به بیماران سرطانی و زوال عقل کمک کند

هنوز تحقیقات بسیاری نیاز هست تا این مورد به صورت کامل اثبات شود اما دانشمندان در تحقیقات اولیه به این نتیجه رسیده اند که پلی فنول ها به جلوگیری و درمان بیماری های سرطانی و آلزایمر کمک شایانی میکنند.

پلی فنول ها باکتری های روده را بازسازی می کنند

در کنار کمک به پیشگیری از برخی بیماری‌های مزمن. برخی از مطالعات علمی همچنین نشان می‌دهند که روغن زیتون فرابکر با پلی فنل بالا باعث رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند.
یک مطالعه نشان داد که پیروان رژیم مدیترانه‌ای ، که شامل پلی فنول‌های چندین ترکیب آن علاوه بر روغن زیتون است. باکتری‌های روده متنوع‌تری دارند که با مدیریت بهتر وزن مرتبط است.

پلی فنول ها طعم و عطر زیادی را به روغن زیتون اضافه می کنند

پلی فنول ها در کنار اعطای فواید سلامتی فراوان به روغن زیتون، به طعم و مزه روغن کمک می کنند.
وجود پلی فنول ها به قابض بودن، تلخی و تندی کمک می کند . بسته به نوع زیتون و زمان برداشت آنها تأثیر می گذارد که کدام یک از این ویژگی ها قابل تشخیص باشد.

نکاتی برای انتخاب EVOO با پلی فنول بالا

چند ترفند برای یافتن EVOO با پلی فنول بالا در هر فروشگاه یا بازاری وجود دارد.
اولین مورد این است که بررسی کنید تا ببینید آیا زیتون ها زود برداشت شده اند یا خیر. پلی فنول ها زودتر از روغن در زیتون جمع می شوند و با بالغ شدن میوه به طور پیوسته کاهش می یابند. بنابراین، یک روغن زیتون زودهنگام تعداد بیشتری از آنها را دارد.
در مرحله بعد، مصرف‌کنندگان باید چشم‌های خود را برای کوراتینا، کورنیکابرا، مورینو، پیکوال و میشن تک‌کالتی‌وارها یا مخلوط‌های توسکانی حفظ کنند. این زیتون ها دارای بالاترین سطح پلی فنول است.
علاوه بر این، زیتون های برداشت شده در آب و هوای معتدل به جای آب و هوای خشک، دارای سطوح بالاتری از پلی فنول ها هستند. این احتمالاً به دلیل سرعت بلوغ زیتون ها در این اقلیم های خاص است.

بهترین روغن زیتون فرابکر را کجا می توانم پیدا کنم؟

ما در فروشگاه اینترنتی آردوج وابسته به شرکت صنایع غذایی دیبای طارم. با تمرکز بر روی کیفیت محصولات سعی داریم شما را با طعم واقعی زیتون و روغن زیتون آشنا کنیم. در صورتی که تمای به خرید از جای دیگری دارید در مجله آردوج تلاش میکنیم به شما در انتخاب بهترین نوع زیتون و روغن زیتون کمک کنیم. زیرا از دید ما یک مشتری با اطلاعات بالا در این حوزه به رشد استفاده از زیتون و محصولات آن کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...