ویژگی روغن زیتون خوب

واقعیت اینه که خیلی از مردم نمی دونن که روغن زیتون خوب چه طعمی داره.
از اونجایی که ما با مشتریان زیادی در ارتباط بودیم متوجه شدیم که عامه ی مردم چه نوع روغن زیتونی رو روغن زیتون خوب میدونند و میخواهیم این اطلاعات رو با شما در میون بذاریم.

ممکنه تصور کنید با چشیدن روغن زیتون میتونید خوب یا بد بودنش رو تشخیص بدید اما اینطور نیست! بخصوص اگه روغن زیتون در رژیم غذایی شما نبوده باشه ویا بصورت محدود گنجانده شده باشه.

چند سال پیش UC Davis مطالعاتی رو با عنوان “مردم چه روغن زیتونی رو دوست دارند” در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا انجام داد. نتایج خیلی جالب بود! ۴۴% از مردم روغن زیتون هایی با طعم هایی مثل ترشیدگی، کهنگی، رطوبت و شرابی رو بعنوان روغن زیتون خوب معرفی کرده بودند. بررسی ها نشون داد این امر به این علت بوده که به اینها روغن های معیوب بجای روغن زیتون فرابکر فروخته شده بوده و این بنده ی خدا ها هم ندیده و نشناخته فکر کرده بودن دارن روغن زیتون فرابکر استفاده میکنن.
یعنی از اونجا که این مقدار روغن معیوب در بازار وجود داشته و مردم از آن استفاده می کنن ، فکر می کنن روغن زیتون همین طعم رو داره. (برای مشاهده این مقاله اینجا کلیک کنید)

دوستی میگفت چند سال پیش روغن که تازه از میوه گرفته بودیم رو برای یکی از دوستام بردم، وقتی متوجه شد تازه ست و از بهترین زیتون ها روغن گیری شده راغب شد همونجا کمی تست کنه. وقتی تست کرد بخاطر وجود ترکیبات پلی فنلی زیاد(که خیلی مفیدن) در گلوش احساس سوزش کرد، بهم گفت روغن زیتونی که تو خونه دارن خیلی از این بهتره. بعدها رفتیم خونشون و روغن زیتونی که میگفت رو تست کردم، متوجه شدم روغنی که از نظر کیفی و تغذیه ای کاملا نامطلوب هست به روغن محبوب این فرد تبدیل شده و فکر میکنه روغن خوب باید اونطوری باشه.

بنابراین شما با نشناختن روغن زیتون مرغوب، نه تنها ممکنه از طعم اصیل روغن زیتون محرم بشید بلکه موارد مفید برای سلامتی روغن زیتون رو هم از دست بدید

یک مقدار روغن زیتون ته فنجان یا استکان بریزید و جرعه جرعه اونو وارو فضای دهانی کنید. بذارید روغن تو دهان بمونه و در تمام قسمت ها پخش بشه و بعد ببلعد.

برای قضاوت در مورد روغن زیتون شما باید بدونید روغن زیتون خوب و روغن زیتون بد چه طعم ها یا ویژگی هایی باید داشته باشن.
شورای بین المللی روغن زیتون ویژگی هایی برای تشخیص روغن زیتون خوب و ارائه کرده که در ادامه بهشون میپردازیم

ویژگی های خوب روغن زیتون

۱) طعم میوه ای:
روغن زیتون از میوه ی زیتون بدست میاد بنابراین روغن زیتون خوب باید طعم و عطری از میوه رو در خودش داشته باشه. روغن زیتون باید طعم تازه داشته باشه و نباید طعم روغنی قوی و سنگین داشته باشه

۲) طعم تلخی:
تلخی از ویژگی های روغن زیتون تازه هست. زیتون تلخه میزان تلخی به میزان رسیده بودن زیتونی که روغن گیری شده بستگی داره. بنابراین یه روغن زیتون تلخ یه روغن زیتون خوب میتونه باشه.

۳) تندی:
تندی فلفلی مانند، که هنگام بلع روغن سوزشش رو ته گلو احساس میکنید. حتی ممکنه سرفه کنید. خیلی از مردم فکر می کنند که این یه ویژگی بده (مثل دوست من) اما اینطور نیست، این تلخی بخاطر وجود برخی از آنتی اکسیدان های گفید در روغن زیتون هست. و یادتون باشه این احساس تندی باید خیلی زود از بین بره و نباید طولانی بشه.

ویژگی های بد و منفی روغن زیتون

روغن زیتون نباید این ویژگی ها رو داشته باشه:
١) بوی کهنگی:
روغن زیتون نباید بویی مثل بوی جوراب یا لجنزار(حتی خیلی کم) داشته باشه.

۲) طعم کپک زدگی:
این هم یک ویژگی منفی برای روغن زیتون محسوب میشه.
در واقع عطر و طعم کپک زدگی وقتی در روغن‌ زیتون ظاهر میشه که میوه قبل از روغن گیری در محیط مرطوب نگهداری شده باشه و مخمر و قارچ در میوه رشد کرده باشه.

3) طعم سرکه ای و الکلی:
روغن زیتون نباید طعم و بوی شراب بدهد و طعم ترش بده. باز هم این موضوع بخاطر تخمیر زیتون قبل از روغن گیریه.

۴) طعم فلزی:
اگه روغن زیتون با فلزات در تماس باشه طعم فلزی میده، همچنین فلز باعث میشه روغن سریعتر فاسد بشه.

۵) طعم ترشیدگی:
این ویژگی رایج ترین ویژگی منفی در روغن زیتونه. شما نباید وقتی روغن زیتون رو تست میکنید حتی ذره ای طعمی مشابه آجیل کهنه داشته باشه چون در این صورت روغن، روغنی فاسد هست.

 

بیاید به نتایج مطالعاتی که دانشگاه کالیفرنیا انجام داده برگردیم!
با دونستن این اطلاعات متوجه میشیم اون ۴۴% واقعاً این طعم ها رو دوست ندارند و فقط فکر می کنن طعم روغن زیتون اینجوریه . آگاهی از این ویژگی ها میتونه به تشخیص روغن زیتون خوب و بد کمک کنه.

خرید روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...