کشف انگل گیاهی جدید در تاکستان های چین

محققان دانشگاهی در جنوب غربی چین یک گونه جدید کرم لوله‌ای ریشه‌گرهی در تاکستان های استان یون‌نان کشف کردند.

نام این گونه Meloidogyne vitis است. و دانشمندان دانشگاه کشاورزی یون‌نان هنوز نمی توانند بگویند آیا Meloidogyne vitis خطرناک تر از سایر گونه های انگل گیاهی است یا خیر.

یک محقق در دانشگاه کشاورزی یوننان، میگوید: “ما M. vitis را مانند دیگر کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی تهدید می دانیم.” وی گفت: “ممکن است ویژگی های خاصی وجود داشته باشد که این انگل را خطرناک کند ، و تحقیقات بیشتر ضروری خواهد بود.”

او افزود: “ما باید گونه های کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی را شناسایی کنیم تا بتوانیم برنامه های کنترل هدفمندی را برای حفاظت بهتر از تاکستان ها انجام دهیم.”

به عنوان یک گونه ، کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی خطرناک هستند و یکی از سه انگل گیاهی از نظر اقتصادی مخرب هستند. نماتدها از طریق آب جاری ، حیوانات و از طریق انتقال گیاهان آلوده یا مواد گیاهی پخش می شوند.

خطر کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی

این کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی مختص میزبان نیستند. برخی از گونه ها به بیش از 3000 نوع مختلف گیاه از جمله درختان زیتون حمله می کنند.

کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی از نظر تاریخی مسئول نابودی پنج تا 10 درصد زیتون در ایالات متحده هستند.

وقتی محققان ریشه ها و خاک را از تاکستان های محلی جمع آوری کردند ، متوجه شدند 90 درصد ریشه ها با کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی آلوده شده اند.

پس از مطالعه نمونه هایی که جمع آوری کرده بودند ، دانشمندان سپس دریافتند که این انگل دارای ویژگی های قابل توجهی متمایز از سایر گونه ها است. پس از تحقیقات بیشتر ، آنها آن را به عنوان یک گونه جداگانه شناسایی کردند.

محققان دریافتند که ریشه های انگور تحت تأثیر M. vitis در ابتدا تورم خفیفی را نشان می دهند و سپس شروع به پوسیدگی می کنند. این بر کیفیت انگور تأثیر می گذارد و منجر به کاهش قابل توجهی در عملکرد می شود.

در زیتون ، آسیب ناشی از آن ها در ریشه های هر درخت کمی متفاوت است و تحت تأثیر عواملی مانند بافت خاک است.

کرم های لوله‌ای ریشه‌گرهی می توانند بر اندازه زیتون تأثیر منفی بگذارند و یکی از علائم قابل مشاهده درختان بیمارگونه است. با این حال ، تشخیص آسیب ناشی از انگل ها همیشه آسان نیست.

افزایش دما ، افزایش سطح دی اکسید کربن و تغییر فصل های مرتبط با تغییرات آب و هوایی چرخه زندگی و افزایش این انگل ها را تسریع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...