روغن زیتون و قلب

چرا روغن‌ زیتون‌ برای قلب مفید است؟

حتما شنیده اید که زیتون و روغن زیتون برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. اما اگر علت این موضوع را بدانید رغبتتان به استفاده از زیتون‌ و‌ روغن‌ زیتون بیشتر خواهد شد. چرا که وقتی ما انسانها علت و دلیل یک مسئله را بدانیم، آن مسئله برای ما هم فراموش نشدنی میشود و هم بهتر آن‌را میپدیریم. روغن زیتون و قلب .

داستان از کلسترول شروع میشود. کلسترول نوعی چربی‌ است که بعلت ضروری بودن حضور آن در فعل و انفعالات بیوشیمیایی بدن، کبد وظیفه ی‌ ساخت آن را دارد. همچنین کلسترولی که در مواد غذایی موجود است نیز میتواند جذب بدن شود. البته وجود بیش از اندازه ی آن در بدن باعث بیماری های قلبی و عروقی میگردد که در ادامه بررسی میشود.

حمل و انتقال کلسترول در خون‌ توسط ذراتی به‌نام لیپوپروتئین‌ صورت میگیرد. دو نوع لیپوپروتئین وجود دارد: «DDL و LDL»

لیپوپروتئین LDL، کلسترول مورد نیاز سلول‌ها را تأمین می‌کند. اگر میزان کلسترول موجود بیش از مقدار مورد نیاز سلول‌ها باشد. در این صورت این ماده در دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند (مانند رسوب چربی در لوله‌ی آب که باعث تنگ شدن یا انسداد لوله میگردد). و باعث بروز بیماری‌ میگردد. به همین دلیل به LDL کسترول بد گفته می‌شود. روغن زیتون و قلب .
اما لیپوپروتئین HDL، باعث دفع کلسترول اضافی در بدن میشود. یعنی کلسترول های رسوب شده در سرخرگ‌ها را پاکسازی میکند. به همین علت به این کلسترول، کلسترول خوب گفته میشود.

تخم مرغ، پنیر، ماست پرچرب، سرخ کردنی‌ها، غذاهای فرآوری شده، شیرینی‌ها سوسیس و کالباس و بسیاری از مواد غذایی دیگر کلسترول بد خون را افزایش میدهند. ما روزانه با رژیم غذایی خود، در حال مصرف کنترل نشده‌ی کلسترول بد هستیم.‌

چربی های اشباع

چربی های اشباع چربی هایی هستند که در دمای اتاق جامدند. مانند کره و دنبه ی گوسفندی. مصرف این چربی ها نیز LDL خون‌ را افزایش می‌دهد.
روغن زیتون با کلسترول بد مقابله می‌کند!
حدود ۷۵٪ از اسیدچرب های موجود در روغن زیتون، اسیدچرب هایی هستند که با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در خون چربی های رسوب شده در خون را بسیار کاهش میدهند. و به این ترتیب عملکرد قلب بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون و قلب .

تأثیر روغن زیتون برای بیماری های قلبی و عروقی

اگر شما روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یعنی در حال کم‌ کردن تاثیرات بد روغن‌ ها و چربی های دیگر در قلب و عروق خود هستید. اما اگر روغن زیتون را جایگزین روغن های دیگر کنید یعنی نه تنها تاثیر بدی از مصرف روغن عایدتان نمی‌شود بلکه تقریبا چربی های اشباع مضر را نیز از رژیم غذایی خود حذف کرده اید. به همین علت است که روغن‌ زیتون را سالم ترین روغن در کره ی زمین می‌نامند.

مصرف روزانه حداقل دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون، احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در شما بسیار کاهش خواهد داد. بنابراین این روغن با ارزش را از دست ندهید.

منابع:
Olive oil may lower heart disease risk
Olive Oil Consumption Linked to CVD Benefits in the US

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...