روغن زیتون و معده

به جرات میتوان گفت که معده نه تنها یکی از مهمترین بخش های سیستم گوارش بلکه از مهمترین ارگان های بدن است. معده در نقش یک مخزن برای مواد غذایی خورده شده ظاهر میشود. و غذا طی مدت زمانی که در این مخزن قرار دارد، تکه تکه شده و به کوچکترین حالت خود تبدیل میشود تا بتواند وارد روده ها شود. بنابراین جلوگیری از بروز مشکل در معده از ضروریات سلامتی برای هر فرد است‌.
روغن زیتون از جمله مواد غذایی است که برای سلامتی معده و عملکرد آن بسیار مفید است. که در ادامه به بررسی نقش روغن زیتون در عملکرد معده خواهیم پرداخت.

روغن زیتون و ریفلاکس معده

تند خوردن غذا و همچنین خوردن غذاهای پرچرب می تواند باعث رفلاکس یا سوزش معده شود. وقتی معده اسید زیادی تولید میکند و یا دهانه ی معده نمیتواند به خوبی بسته شود. اسید معده وارد مری میشود و در گلو یا مری شما احساس سوزش بوجود می آید. مطالعه ای در شماره ۲۰۰۴ مجله “Gracas y Aceites” منتشر شد، که نقش چربی و روغن در رژیم غذایی انسان را بررسی کرده بود. این مقاله نشان داد که این روغن میتواند ترشح اسید معده را در بدن انسان متعادل سازد .

روغن زیتون با جلوگیری از حرکت اسید معده خطر رفلکس اسید را کاهش می دهد. و از برگشت آب معده از معده به مری جلوگیری جلوگیری می کند. این امر باعث میشود محتوای معده به تدریج و آهسته تر وارد دوازدهه شود. در نتیجه باعث احساس سیری بیشتر، هضم بهتر و جذب کامل مواد مغذی در روده می شود.

روغن زیتون و زخم‌ معده

یک مطالعه اسپانیایی نشان می دهد که روغن زیتون میتواند به پیشگیری و درمان عفونتهای هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد گاستریت و زخم معده هستند، کمک کند.
همچنین تحقیقات جدید نشان می دهد که پلی فنول های موجود در روغن زیتون مانند: اولئوروپئین ، هیدروکسی تیروزول ، تیروزول و لیگستروزید، به کاهش رشد باکتری های ناخواسته در دستگاه گوارش کمک میکند. برخی از این پلی فنول ها و آنتی اکسیدانهای موجود در این روغن به طور خاص قادر به جلوگیری از رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم معده) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...