روغن زیتون زندگی شما رو متحول میکنه

جمله ی معروفی هست که میگه: «دنبال چیزی که در موردش نمیدونی نرو». این جمله در مورد استفاده از چیزی هم صدق میکنه! از چیزی که در موردش نمیدونی استفاده نکن!

اگه اطلاعات کاملی در مورد روغن زیتون داشته باشید میدونید که برخلاف چیزی که بعضیا فکر میکنن، روغن زیتون جزو مواد غذایی کاملا ضروری تو رژیم غذایی ماست.
بله! وجود روغن زیتون تو‌ سبد غذایی ما کاملا ضروریه. بطوریکه تنها با اضافه کردن این روغن به سبد غذاییتون، رژیم غذاییتون رو خیلی سالمتر میکنید.

روغن زیتون جزو ماده اصلی تو رژیم غذایی مدیترانه ایه. مردم بسیاری در جهان مثل مردم شمال آفریقا چنان عاشق روغن زیتون هستند که تقریباً برای همه چیز ازش استفاده می کنند.

آمارها نشون میده این مردم به طور قابل توجهی امید به زندگی بیشتر و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی کمتری نسبت به بقیه ی مردم جهان دارند. علت اصلی این تفاوت چیزی نیست جز زوغن زیتون!

پروفسور فرانسیسکو گراندکویان (Francisco Grand Covian ) میگه: « کمترین آمار مرگ ناشی از بیماری های قلبی در کشورهایی به ثبت رسیده که روغن زیتون تنها چربی مورد استفاده آنها می باشد.»

[در این باره تو روزنامه دیلی میل بیشتر بخونید]

تو این نوشته ما در مورد این روغن بی نظیر و فواید شگفت انگیزش صحبت میکنیم و توضیح میدیم روغن زیتون چطور میتونه به جلوگیری از مشکلات عمده ی بدن کمک کنه! و اینکه؛ چرا مصرف مداوم مقدار کمی روغن زیتون بصورت روزانه، میتونه زندگی شما رو برای همیشه تغییر بده.

بیماریهایی که روغن زیتون از بروز اونها جلوگیری میکنه

۱) سلامت قلب
روغن زیتون محافظ فوق العاده ای در برابر بیماری های قلبی و عروقی برای شماست. رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب باعث میشن چربی ها تو ‌رگ ها رسوب کنن، لخته ی خون تو رگ بوجود بیاد و کلسترول بد خون بالا بره. این موضوع تو دراز مدت قلب رو دچار آسیب میکنه. روغن زیتون، با اینکه روغنه، اما اثر بد روغن ها و چربی های دیگه تو بدن رو از بین میبره. این روغن باعث از بین رفتن رسوبات چربی تو رگها میشه، کلسترول بد رو‌ با کلسترول خوب جایگزین میکنه و به این صورت از بیماری های قلبی و عروقی مثل فشار خون بالا و سکته ی مغزی بطور جدی جلوگیری میکنه.
لینک مقاله: Olive oil may lower heart disease risk
مقاله روغن زیتون و سلامت قلب در خبرگزاری صدا و سیما

۲) آلزایمر
آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب عصبی تو جهانه. این بیماری پیشرونده هست و متاسفانه هنوز قابل معالجه نیست. آلزایمر نوعی بیماری مغزیه که باعث از دست دادن حافظه و آسیب های دیگه میشه. یکی از ویژگی های کلیدی این بیماری تجمع پلاک های خاصی به نام بتا آمیلوئید تو مغزه که عملکرد سلول های عصبی رو مختل میکنه و منجر به مرگ این سلول های عصبی میشه. مطالعات نشون داده که روغن زیتون حاوی ماده ایه بنام اولئوکانتال که می تونه به از بین بردن این پلاک ها کمک کند.
لینک مقاله در ScienceDirect
همچنین “روغن زیتون بخورید تا فراموشی نگیرید” در ایرنا بخوانید.

۳) دیابت
شایع ترین نوع دیابت دیابت نوع ۲ هست. این یک بیماری مزمنه که بر نحوه متابولیسم قند تو بدن تأثیر میذاره و روغن زیتون در برابر دیابت نقش محافظت کنندگی قوی داره. چندین مطالعه نشون داده که روغن زیتون اثرات مفیدی بر روی قند خون و حساسیت به انسولین داره. مطالعه ای که روی ۴۱۸ نفر انجام شد، این موضوع رو تأیید کرد. این مطالعه نشون داد که یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت رو ۴۰٪ کاهش میده.
لینک مقاله در Diabetes Entity

۴) افسردگی
یکی از دلایل اصلی افسردگی مصرف چربی های ترانس هست که تو رژیم غذایی مدرن فراوانه. اما، اگه ما شروع به استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز کنیم ، همه اینها میتونه تغییر کنه. روغن زیتون سرشار از چربی های غیر اشباعه. مطالعات نشون داده افرادی که چربی های ترانس مصرف می کنن در مقایسه با افرادی که از روغن زیتون استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارن.
مطالعه بیشتر در Olive Oil Times

۶) سرطان
بسیاری از مطالعات نشون میده که روغن زیتون میتونه از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان، سرطان روده، سرطان روده بزرگ، حتی سرطان خون در کودکان جلوگیزی کنه. سرطان در اثر جهش سلولی ناشی از سموم ایجاد میشه. برای مقابله با این سموم، بدن به ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین ها و آنتی اکسیدانهای موجود تو روغن زیتون نیاز داره.
لینک مقاله در باشگاه خبرنگاران جوان

۶) چاقی
چاقی زمانی اتفاق می افته که انرژی بیش از حد حاصل از غذا به صورت چربی تو بدن ذخیره بشه. مطالعات نشون میده که در بین کشورها، کشورهایی که بیشترین روغن زیتون رو مصرف می کنن، چاقی کمتری در بین مردم وجود داره. مشخص شده که یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون یک روش موثر ولی طولانی مدت برای کاهش وزن نسبت به رژیم کم چربیه. روغن زیتون با اینکه از خانواده روغنها و چربیهاست ولی مصرف مداومش باعث اضافه وزن نمیشه.

۷) پیری
روغن زیتون میتونه با رادیکالهای آزاد بدن مبارزه میکنه و بنابراین روند پیری رو کندتر میکنه. همچنین به جلوگیری از برخی چالشهای سلامتی که با افزایش سن باهاشون ‌روبرو میشیم، مثل بیماری های قلبی، مشکلات پوستی، مشکلات روحی، دیابت و حتی آلزایمر جلوگیری کمک میکنه و به این صورت مارو مدت زمان بیشتری جوان و سالم نگه میداره.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...