تو خونه روغن زیتون درست کنید.

تولید روغن زیتون در حجم زیاد به ماشین آلات پیشرفته و کار پیچیده ای نیاز داره، اما شما میتونید با استفاده از ابزار آشپزخانه، به اندازه ی کمی روغن زیتون برای خودتون درست کنید.

چیزایی که برای گرفتن ۵۰۰ میلی لیتر روغن نیاز دارین:
۳/۵ کیلوگرم زیتون
-۲۰۰ میلی لیتر (حدود یک فنجان) آب داغ

۱) انتخاب زیتون
برای این فرآیند می تونید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده و تازه استفاده کنید، اما به هر ترتیب استفاده از زیتون تازه برداشت شده به جای فراوری شده خیلی مهمه. چون روغنی که از زیتون فرآی شده بدست بیاد طعم مورد انتظارتون رو نخواهد داشت.

زیتون روغنی

۲) شستشو و پاک کردن
زیتون رو کاملاً شستشو بدید. اونارو را با آبکش و زیر آب شیر شستشو بدید. همینطور در حین شستشو میتونید برگ ، شاخه ، سنگ یا سایر بقایای مخلوط با میوه رو جدا کنید. این عناصر می تونن روغن و تجهیزات مورد استفاده برای تولید اون رو خراب کنن.
بعد از شستشوی زیتون، اجازه بدید آبش بره و زیتون رو با استفاده از دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. لازم نیست زیتون کاملاً خشک باشه، چون در نهایت آب از روغن جدا می شه ، اما نباید کاملا آبدار باشه. تمامی هسته ها رو هم جدا کنید.

زیتون روغنی

۳) خرد کردن زیتون
زیتون ها رو در کاسه بزرگ بریزید و با گوشکوب (بهتره از گوشکوب چوبی استفاده نکنید) اونا رو خرد و له کنید. له کردن رو انقدزی ادامه بدید تا بصورت خمیر در بیاد.

زیتون روغنی

۴) پوره کردن
زیتونهای له شده رو به ظرف مخلوط کن منتقل کنید طوریکه بیشتر از یک سوم ظرف رو نگیره.
مخلوط کن رو تو دور تند قرار بدید تا اونو بصورت پوره دربیاره.
برای سهولت در مخلوط شدن، به هر ۲۵۰ گرم زیتون، ۲-۳ قاشق آب گرم اضافه کنید و کاملا هم بزنید.
آب باید گرم باشه اما جوش نباشه. گرمای آب به آزاد شدن روغن از خمیر کمک میکنه.
این روند رو با مخلوط کن برای ۵ دقیقه ادامه بدید.
برنداشتن هسته ی زیتون در مرحله ی قبل خیلی مهمه. چون اگه هسته ها رو برنداشته باشید، هسته ها به تیغه ی مخلوط کن آسیب میزنن.

زیتون روغنی

۵) استخراج روغن
پوره ی زیتون رو در داخل ظرفی مسطح بریزید و حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه با قاشق بصورت چرخش های دایره ای شکل، هم بزنید تا قطرات روغن به همدیگه بپیوندن. هر چرخش باید به بیرون کشیدن روغن بیشتر از تفاله کمک کنه.
بعد از هم زدن سطح پوره رو صاف کنید، روش یه دستمال کاغذی تمیز قرار بدید و بگذارید ۱۰ دقیقه بمونه.
یک توری روی ظرفی قرار بدید و پارچه یا دستمال ظریف (بعنوان صافی) روی توری بذارید. پوره رو روی پارچه ی صافی بذارید و پارچه رو دور پوره بپیچونید. قطرات روغن از صافی رد میشن و از توری عبور میکنن و در ظرف میریزن.
برای تسریع خروج روغن، یه شیء سنگین مثل لیوان روی پوره قرار بدید
هر ۵ تا ۱۰ دقیقه، به آرامی با دست تفاله رو محکم فشار بدید تا به روند استخراج کمک کنه.

چطور روغن زیتون درست کنیم؟

۶) جمع کردن روغن
مایعی که در ظرف جمع میشه حاوی آب و روغن هست. روغن سبکتر از آب و روی آب جمع میشه به راحتی میتونید با سرنگ روغن را از روی آب جمع کنید.

چطور روغن زیتون درست کنیم؟

۷) نگهداری روغن
روغن بدست آمده رو در ظرفی استوانه ای بریزید و درش رو بذارید توجه کنید که تا ده روز آینده مصرفش کنید. چون با این شرایط، زود خراب میشه.
روغنتون رو در محیط تاریک و خنک نگهدارید

یک دیدگاه برای “چطور روغن زیتون درست کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...