می دانیم که باید غذاهای مقوی بخوریم تا سالم بمانیم ، خصوصاً در زمان شیوع ویروس کرونا، شما میدانید که روغن زیتون فرابکر مزایای بی شماری برای سلامتی دارد بنابراین می تواند نقشی حیاتی در یک رژیم غذایی سالم داشته باشد. در حالی که اثبات نشده است که هیچ ماده غذایی از کرونا (COVID-19) پیشگیری یا آن را درمان می کند ، برخی شواهد نشان می دهد روغن زیتون می تواند به ما در مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

رژیم مدیترانه ای می تواند به ما کمک کند تا از بیماری های جدی جلوگیری کنیم
معمولا استرس های ناشی از فراگیری کرونا باعث میشود ما به غذاهای ناسالم رو آوریم، که اگر بتوانیم در مقابل آن مقاومت کنیم و از یک برنامه غذایی متعادل و سالم و غنی از مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها پیروی کنیم، به احتمال زیاد سالم خواهیم ماند.

این امر به دو دلیل درست است: یک رژیم غذایی سالم به ما کمک می کند تا از بیماری های مزمن که ما را در معرض خطر بیشتری در مقابل ویروس کرونا قرار می دهد جلوگیری کنیم، آنتی اکسیدان موجود در میوه ها ، سبزیجات و سایر مواد غذایی به همین خاطر به کمک بدن می آیند. و این می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند. یک جای مناسب برای یافتن مواد مغذی مورد نیاز ما رژیم غذایی مدیترانه ای است که به عنوان “الگوی غذایی سالم برای قرنطینه توصیه می شود.” مواد اصلی غذاهای مدیترانه ای شامل روغن زیتون ، میوه ها و سبزیجات تازه ، حبوبات غنی از پروتئین ، ماهی و غلات کامل با مقادیر متوسط ​​نوشیدنی و گوشت قرمز است.

دکتر سایمون ، پزشک و نویسنده ای است که با سازمان های مختلف بین المللی روی روغن زیتون و رژیم مدیترانه ای کار کرده است، او میگوید: “افراد مبتلا به کرونا در صورت ابتلا به چاقی ، دیابت یا بیماری قلبی عروقی در معرض خطر شدید قرار دارند. اما رژیم غذایی مدیترانه ای و روغن زیتون از بروز این بیماری ها جلوگیری می کنند. اگر رژیم غذایی جدیدی را پیش بگیرید فقط چند هفته طول می کشد تا تغییرات را حس کنید. به عنوان مثال ، یک حالت پیش دیابتی در طی چند هفته با رژیم غذایی قابل برگشت است و مارکرهای التهابی در خون می توانند با یک ترکیب روغن زیتون و سس گوجه فرنگی که در اسپانیا به عنوان “سس سوفریتو” شناخته می شود ، پایین بیاید.

رژیم مدیترانه ای با روغن زیتون فرابکر ضد کرونا
تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای نیز توسط دکتر ایوانس زابتاکیس و همکارانش در مقاله اخیر در مجله مواد غذایی با عنوان “کرونا: بیماری و نقش تغذیه در درمان” تأیید شده است. در این مقاله ، رژیم غذایی مدیترانه ای نه تنها به دلیل آنتی اکسیدان های خود ارزش گذاری شده است ، بلکه به دلیل “خواص ضد التهابی” مفید برای سیستم ایمنی بدن است. زابتاکیس و همکارانش اثرات ضد التهابی رژیم غذایی را برجسته میدانند زیرا به نظر می رسد پاسخ التهابی بیش از حد بدن ، قسمت عمده ای از مشکلات موارد جدی کرونا باشد: افراد مبتلا به التهاب سیستمیک (از جمله مبتلایان به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و چاقی) در معرض خطر بیشتری از بیماری و مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار دارند.

زابتاکیس و همکارانش امیدوارند “مواد مغذی با خواص ضد التهابی ، ضدترومبوتیک و آنتی اکسیدانی بتوانند از بروز التهاب مرتبط با کرونا جلوگیری کرده و یا آن را ضعیف کنند.” اگرچه زابتاکیس و همکاران صریحاً چنین نمیگویند ، اما ممکن است حاکی از آن باشد که روغن زیتون که پای ثابت غذاهای مدیترانه ای است می تواند بسیار مفید باشد، زیرا روغن زیتون حاوی سالم ترین مواد، به عنوان منبع غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان شناخته شده است.

روغن زیتون ضد ویروس
روغن زیتون علاوه بر اینکه ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، شناخته شده است حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد ویروسی است، اگرچه توانایی آن در مقابله با ویروس کرونا هنوز اثبات نشده است. به عنوان مثال ، یک پژوهشگر ادعا می کند که اولئوروپئین ، یکی از اصلی ترین ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون، دارای فعالیت های ضد ویروسی قوی علیه چندین نوع ویروس است. در طی یک مطالعه ، اولئوروپئین فعالیت های ضد ویروسی قابل توجهی علیه ویروس انسدادی تنفسی و ویروس پارا آنفلوانزا نوع 3 نشان داد. تحقیقاتی دیگر همچنین در مورد اثر ضد ویروسی یک فنول دیگر در روغن زیتون ، با نام هیدروکسی تیروزول بر ویروس آنفلوانزا تاکید کرده است.

البته در این مرحله نباید بیش از حد بر فعالیت های ضد ویروسی روغن زیتون تأکید کرد: “در مقایسه با زندگی واقعی ، تفاوتی بین اثبات خواص ضد ویروسی در آزمایشگاه وجود دارد. این نتایج واقعاً جالب و کاملاً هیجان انگیز است ، اما دانشمندان به طور قطع نمی دانند که این مورد تا چه اندازه در تجربه زندگی واقعی قابل استفاده است. و آزمایشات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. ” ما نباید بیش از حد بر روی روغن زیتون حساب کنیم که به عنوان یک ماده ضد ویروسی قوی در بدن عمل کند، اما قطعا تاثیرات آن امیدوار کننده است و فواید بسیاری برای بدن دارد که تمام دانشمندان آن را تایید میکنند.

روغن زیتون یکی از اجزای ارزشمند رژیم غذایی سالم و سبک زندگی است که می تواند به حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو منجر به انواع بیماری ها کمک کند. مطالعات نشان داده است که روغن زیتون از دیابت و بیماریهای قلبی عروقی و همچنین بیماریهایی که خطر ابتلای افراد به موارد جدی COVID-19 را افزایش می دهد جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...